fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Umeåpionjärer växlar upp i utforskandet av handel- och stadsutveckling

Umeåpionjärer växlar upp i utforskandet av handel- och stadsutveckling

Det krävs djärva grepp för att förstå och forma morgondagens handel- och stadsutveckling. En utmaning som just nu är särskilt kritisk med tanke på den pågående pandemin och som har antagits av företagsinkubatorn eXpression och fastighetsägaren Mofab genom ett unikt samarbete i MVG-gallerian. Pionjärsatsningen experimenterar med kund- och konsumtionsbeteenden för att utforska en gallerias roll i ekvationen om framtidens handel. Just nu intensifieras arbetet med testplattformen där fysiska och digitala aktiviteter kombineras för att utveckla nya affärsmodeller.

Det här är ett viktigt pionjärprojekt där vi samarbetar med en modig fastighetsägare för att tillsammans skapa ny kunskap om vilken roll en handelsplats kan ta i en stad. Just nu sker ett intensivt utforskande, vi ser nya affärsmodeller och samarbeten ta form. Det är tydligt att vi nu är inne i ett kritiskt skede och vi ser ett ökat intresse för att använda vår testplattform. Det här är ett viktigt led i stadsutvecklingen, konstaterar Annakarin Nyberg, forskare och programansvarig för affärsutvecklingsprogrammet eXpression Future Retail Lab.

Genom en kombination av handel och upplevelser, utställningar och events har satsningen inte bara ökat flödet av besökare till gallerian, det har också skapats förutsättningar för nya entreprenörer och organisationer att ta plats och möta Umeås medborgare

Vi står mitt uppe i en föränderlig tid och för oss som fastighetsägare är det en självklarhet att sträva efter att tänka nytt och att utveckla våra erbjudanden. eXpression Pop-in är en spännande pionjärsatsning och det är med stort intresse som vi har tagit del av det här viktiga arbetet, säger Rolf Burlin, vice VD Mofab.

Det har nu gått ett år sedan fastighetsägaren Mofab uppvaktades med förfrågan om att delta i ett gemensamt utforskande tillsammans med företagsinkubatorn eXpression Umeå. I september 2019 slogs dörrarna upp till eXpression Pop-in, en yta där startups från inkubatorn, i kombination med etablerade handlare inom handel, besöks- och upplevelsenäringar har fått möjlighet att skapa förutsättningar för att bedriva sina verksamheter. Ekvationen rymmer också bland andra Umeå universitet, Umeå kommun, intresseorganisationer, grund- och gymnasieskolor som tillsammans har arbetat med sikte på en än mer levande stadskärna.

Ständigt förändrade förutsättningar inom handeln har gjort att samarbetet med Mofab har förlängts. Vi sitter idag på rika erfarenheter som vi hoppas få möjlighet att dela med oss av i nya och framtida samarbeten, menar Annakarin Nyberg forskare och programansvarig för affärsutvecklingsprogrammet eXpression Future Retail Lab.

Bakom satsningen i gallerian MVG står det avancerade affärsutvecklingsprogrammet eXpression Future Retail Lab. Programmet genomförs i syfte att skapa tillväxt, utveckla nya affärsmodeller och former för samarbeten och är en satsning tillsammans med Svensk Handel via Stiftelsen Köpmannaförbundet, Umeå kommun, Region Västerbotten, Umeå universitet och EU strukturfonder.

Long read

Utmanar bilden av den traditionella arkitekten 

Nyheter

Exklusivt event med Sveriges första doktor i redesign

Nyheter

Upplev en ny slags butik i Utopia

Experten lär dig att laga dina plagg

signa upp för vårt nyhetsbrev