fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Ansökan öppen för Future Retail Lab

Ansökan öppen för Future Retail Lab

Idag öppnar ansökan till det avancerade affärsutvecklingsprogrammet eXpression Future Retal Lab. Nytt för i år är ett utökat upptagningsområde där företag från hela norrlandskusten inklusive kranskommuner ges möjlighet att delta. Programmet vänder sig till nya entreprenörer och företag inom handel och företag inom besöks- och upplevelsenäringar som angränsar handel och attraherar därmed en bredare målgrupp och en större geografisk marknad.

Vi står redo med ett starkt affärsutvecklingsprogram som är skapat utifrån kunskaper av att ha drivit det i två år och vi ser fram emot att kunna välkomna en ny grupp engagerade och drivna företagare, säger Annakarin Nyberg, programansvarig eXpression Future Retail Lab,

Programmet har anspassats efter den pågående coronpandemin, både innehålls- och strukturmässigt.

För oss som arbetar inom företags- och innovationsstödsstrukturer gäller det att lyhört kunna anpassa affärsutvecklingsstödet efter de förändringar som både vi och företagen ställs inför. Det här året har minst sagt inneburit förändrade förutsättningar för många företag. För att fortsatt kunna vara ett relevant och aktuellt affärsutvecklingsprogram krävs nytänkande och flexibilitet från alla parter, konstaterar Annakarin Nyberg, programansvarig vid eXpression Future Retail Lab.

Nästa programomgång startar i augusti 2021 och pågår fram till och med mars 2022. 16 bolag ges möjlighet att vara med på en affärsutvecklingsresa tillsammans med branschexperter, forskare, affärsutvecklare och entreprenörer. Förhoppningen är att vissa träffar kan ske fysiskt, med företagsinkubatorn eXpression och Umeå som bas. Programmet är även anpassat för att kunna ges digitalt.

Att få praktisk coaching, inspiration och vägledning har verkligen varit ett lyft och en förmån. Ny kunskap, insikter och inte minst det nätverk vi har fått genom programmet är någonting som vi kommer ha enorm nytta av framöver, berättar Johan Hallberg, VD Eljest Umeå, en av deltagarna i den just nu pågående programomgången.

Bakgrunden till eXpression Future Retail Lab handlar om de nya krav på omställning som sker för företag inom handeln och besöks- och upplevelsenäringarna. Detta som en följd av globalisering och digitalisering samt den just nu pågående Coronapandemin – faktorer som bidrar till förändrade förutsättningar för en redan hårt utmanad bransch.

Vi ser idag hur kund- och konsumentbeteenden förändras och att fysiska och digitala butiker och andra mötesplatser spelar nya roller för kunden. För att kunna möta dessa förändrade förutsättningar och skapa en framtida och hållbar handel och besöksnäring är behovet av ny kunskap, digitala verktyg och ett utforskande av nya affärsmodeller större än någonsin.

De bolag som deltagit i de två första programomgångarna är alla mycket nöjda med utfallet och nya samarbeten har spirat och nya affärsmodeller har utvecklats.

Intresseanmälan till den tredje omgången av acceleratorprogrammet lämnas via eXpression Umeås webbsida www.expressionumea.se/future-retail-lab/. Där finns även mer information om programmet och kriterier som sökanden behöver ta hänsyn till vid ansökan.

Ett urval för antagning sker genom intervjuförfarande under våren. Senast den 11 juni meddelas vilka företag som deltar i programmet med start i augusti 2021. Programmet är kostnadsfritt och de antagna bolagen bidrar med sin tid och sitt engagemang.

Programmet eXpression Future Retail Lab är en satsning tillsammans med Svensk Handel via Stiftelsen Köpmannaförbundet, Umeå kommun och delfinansieras via EU strukturfonder.

För mer information:

Annakarin Nyberg, Programansvarig eXpression Future Retail Lab
annakarin.nyberg@expressionumea.se
070-667 94 43

Nyheter

Musikdrömmen deltar vid Umeå Guitarshow 4–5 maj

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

signa upp för vårt nyhetsbrev