fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Stora drömmar i en tuggummiask

Stora drömmar i en tuggummiask

Som barn blev han kidnappad i krigets Irak, som tonåring hotades hans familj av en rasistisk mobb i Vännäs. Ändå har Saad Abdelaziz lärt sig att lita på folk – något som krävs när man som företagare tänker utmana en hel bransch.

Jag är en nyfiken människa, jag vill lära mig allt. Om du berättar något för mig om säg… en ny maträtt, då kommer jag att sitta och googla det i kväll.

Saad Abdelaziz har just satt sig till rätta i ett av de små trivsamma mötesrummen på företagsinkubatorn eXpression Umeå. Han är propert klädd och de bruna ögonen glittrar.

En gång hoppade han från en bro i Vännäs, berättar han, trots att han inte kunde simma. Det blev ett redigt magplask, axeln gick ur led. Kompisarna fick dra upp honom till stranden.

Jag hade sett mina vänner hoppa en efter en och tänkt att det där gör jag verkligen inte, men sedan var det som att mina fötter började klättra upp av sig själva, förklarar han.  

Ibland kan han helt enkelt inte låta bli, en egenskap som han delar med många framgångsrika entreprenörer.

Affärsidén som tog honom till eXpression Umeå är långt ifrån den första. Som 23-åring jobbade han otaliga extratimmar som undersköterska för att sedan investera allt han tjänat i en förlustaffär. Men idéerna fortsatte att komma, tills en av dem fastnade på repeat i hjärnan, som tuggummipop. Mer om den strax.

Saad har affärstänkandet har i släkten. Hans morfar och farfar byggde upp ett framgångsrikt grossistföretag i Irak. De handlade med kryddor, bulgur, oliver och andra livsmedel. Familjen levde ett bra liv, före kriget. Vad som hände sedan är en mardrömslik kedja av händelser.

Saad berättar sakligt. Om kusinen som sköts till döds, om att se en mördad människa på skolvägen. Om att som tioåring bli kidnappad och placerad i ett fönsterlöst rum.

Han skakar på huvudet åt tanken – han var så liten.

Men fasorna slutade inte där. 2009, några månader efter att Saads familj anlänt till Vännäs, en liten kommun i Västerbottens inland, samlades en hotfull mobb av tonåringar och vuxna, vissa tillresta från andra orter, med basebollträn och glasflaskor utanför huset där de bodde.

Saads yngsta syskon, Malak och Alamin, låg och sov i sitt rum, när fönstret krossades med en sten. I rättegången som följde dömdes en ung flicka till att betala skadestånd, men Saads föräldrar tackade nej till pengarna.

Det var inte rättvist, men mina föräldrar tyckte att hon var så ung, bara ett barn. De tänkte på hennes framtid.

Händelserna ledde till en stor manifestation mot främlingsfientlighet i Vännäs. Och att konstnären Knutte Wester avbildade de båda barnen som pyjamasklädda bronsskulpturer. Den ena står i dag utanför Medborgarhuset i Vännäs, och den andra i entrén till Vännäsbys äldreboende.

Den tunna isen bär oss inte och Alamin, två bronsskulpturer av Knutte Wester från 2009 som föreställer Saads yngre syskon.

Saad har förstås andra minnen också, enkla och familjära. Att som nyinflyttad se raderna av tuggummiförpackningar bredvid kassan på Coop, till exempel. I Irak var det fult att tugga, i Sverige var det något alla gjorde, inte minst bröderna Abdelaziz. Det hände att tuggummin kletades fast på väggarna i pojkrummet, eller att de virades in i papperslappar som förvarades i byxfickan.

Mamma blev helt vansinnig när hon såg revorna i tapeten och tuggummikletet i byxorna. Så det fick vi sluta med förstås, skrattar Saad.

Och det är faktiskt nu vi kommer till hans affärsidé. Företaget Wisalsson som han äger tillsammans med sina två yngre bröder, arbetar nämligen med tuggummi. Eller rättare sagt, tuggummi i en ny elegant förpackning, med en skräpbehållare på ena sidan.

Asken är skapad i samarbete med Struktur design, av spillvirke från de nordiska skogarna, med en livslängd på upp till tre år. En hållbar lösning på det samhällsproblem som tuggummi faktiskt är i Sverige och i många andra länder.

Folk vet inte att det tar 20 till 25 år för tuggummin att brytas ner. Eller hur mycket det kostar att sanera. London lägger exempelvis två miljarder kronor på sanering av tuggummin årligen. Dessutom är det från första januari i år inte bara förbjudet att slänga fimpar på marken, utan också tuggummin, påpekar Saad.

Företaget är döpt efter mamma Wisal. Hon gick bort i cancer för några år sedan. Familjen reste till Irak för att begrava henne och ta farväl av en storartat omtänksam, vidsynt och tålmodig kvinna.

Hon är min största förebild, jag kommer aldrig att kunna mäta mig med henne, men jag vill sprida hennes namn över världen, säger Saad.

Efter begravningen sökte han sig till Almi Nord där han diskuterade sin affärsidé med rådgivaren Martin Bröms. Saad trodde först att han hade blivit dissad, Bröms hade bett honom göra en marknadsundersökning.

Jag trodde att det var ett artigt sätt att avvisa mig. Men sedan ringde han upp och frågade om vi inte skulle köra igång med marknadsundersökningen, de ville stötta mig. Den dagen var jag så glad, jag kände att jag ägde hela klotet.

Samarbetet med Martin Bröms blev mycket givande för Saad. De diskuterade förpackningsdesign, materialval och leverantörskontakter. Med en tidig prototyp i handen genomförde Saad sin första marknadsundersökning. Han pratade med 167 personer på gator och torg i tre norrländska städer – en nyttig övning som kom att följas av många fler. Året därpå blev han antagen till eXpression Umeå-programmet där den japanska IKIGAI-modellen särskilt föll honom i smaken.

Foto: Malin Grönborg

Men det största värdet av att sitta på eXpression Umeå är sammanhanget i sig, menar Saad. Att ha en trygg och tillåtande plats att gå till varje dag och att omges av välvilliga människor med liknande utmaningar. Det har gjort honom mindre misstänksam. Tidigare kunde han granska en leverantörsfaktura i detalj, nu litar han på att folk gör sitt jobb.

Vi hjälps åt hela tiden. Var och en av de som sitter här har jag fått någon typ av input eller råd av. Häromdagen frågade jag min bordsgranne Erik om det är så här ute i verkligheten också, utanför eXpression? Han visste inte. Vi får väl se.

Text: Hanna Kangassalo
Foto: Malin Grönborg

  • Bolaget: Wisalsson AB, grundat av bröderna Abdelaziz i Vännäs, är startupbolaget som med en ny affärsmodell och hållbar design vill hjälpa tuggummituggare världen över att tugga mer ansvarsfullt.
  • Lanseringen: I början av 2023 hoppas bolaget börja sälja tuggummin i sina snygga designaskar med en skräpbehållare på ena sidan.
  • Just nu: Utvecklingen av den första tuggummiasken går mot final och marknadsvalidering pågår i samarbete med studenterna Oliver Jonsson, John Pettersson och Marcus Martinsson på Luleå tekniska universitet. Bolaget söker engagerade investerare att fortsätta sin utvecklingsresa med.
  • Nyligen blev det klart att Saad Abdelaziz nominerats till H.M. Kung Carl XVI Gustafs pris Årets Nybyggare 2022, som har till syfte att premiera duktiga företagare med utländsk bakgrund. Vinnaren får ta emot pris ur kungens hand vid en ceremoni på kungliga slottet i Stockholm senare i år.
Nyheter

Upplev en ny slags butik i Utopia

Experten lär dig att laga dina plagg

Nyheter

DJ-duo skapar nytt jazzrum i Umeå

Nyheter

14 nya affärsidéer får stöd under hösten

signa upp för vårt nyhetsbrev