Årets Innovation Boot Camp samlade över 30 deltagare som, med stöd av affärscoacher, utvecklade hållbara och tekniska lösningar. Helgens höjdpunkt var pitchsessionen där innovativa idéer imponerade på både expertpanel och publik.
I bootcampet såg vi hur teknik och kultur kan samverka för att lösa samhällsutmaningar på ett sätt som både är vackert och funktionellt. Att utmana dagens lösningar och öppna upp för nya sätt att tänka är en stor anledning till att vi behöver den här typen av kreativa mötesplatser. Flera av idéerna har potential att utvecklas vidare,” säger Frida Wimelius, affärscoach vid eXpression Umeå och jurymedlem
Helgens höjdpunkt var pitchsessionen där deltagarna fick chansen att imponera på publiken och en expertpanel. ”Det var vår första pitch, och det var verkligen intensivt,” sa Kalliopi Akonidou, en av deltagarna. Och imponera gjorde de! Från AI-drivna innovationer till hållbarhetsprojekt, varje idé hade potential att skapa positiv förändring.
Juryn hade fullt upp med att välja ut de bästa idéerna. AI Reader, som använder AI för att skapa personligt innehåll, tog hem priset för mest innovativa idé. StudyZi, som förenklar sökandet efter utbildning med AI, vann för bästa marknadspotential. Och Culture Hub, som främjar samarbete genom kultur, vann för störst social påverkan.
Innovation Boot Camp 2024 arrangerades av Innovationskontoret vid Umeå universitet i samarbete med flera partners från Umeås innovationsstödsystem: A working Lab, Uminova Innovation, SLU Holding, Ung företagsamhet, Venture Cup, eXpression Umeå, Coompanion, Drivhuset och Region Västerbotten.