fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

DET KONSTNÄRLIGA OCH KREATIVA ENTREPRENÖRSKAPET AVGÖRANDE FÖR FRAMTIDENS HÅLLBARA TILLVÄXT

DET KONSTNÄRLIGA OCH KREATIVA ENTREPRENÖRSKAPET AVGÖRANDE FÖR FRAMTIDENS HÅLLBARA TILLVÄXT

Den 22 januari anordnade eXpression Umeå tillsammans med Region Västerbotten och Umeå kommun ett nationellt framtidsseminarium på Grand Hôtel i Stockholm. Tillsammans med forskare, beslutsfattare, experter och ledande entreprenörer diskuterades de kreativa näringarnas möjligheter och potential.

Syftet med seminariet var att lyfta hur viktiga kreatörer är i utformandet av framtidens hållbara utveckling – hur de utmanar alltifrån affärsmodeller till samarbetsformer och ständigt är en källa till ny inspiration.

Inbjudna forskare, entreprenör och experter talade utifrån temat ”Det kreativa och konstnärliga entreprenörskapet banar väg”. Eftermiddagen bjöd på föreläsningar, panelsamtal och intervjuer som speglar de kreativa branschernas starka framväxt, potential och möjligheter.

De konstnärliga och kreativa näringarna är generellt starkare genom att affärsmodellerna bygger på samskapande, kreatörer bygger således sina företag på bredden istället för på höjden och når ut i större grad på den internationella arenan genom digitala strategier, säger Maria Bengtsson, professor vid Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Demian Horst, ansvarig för strategisk samverkan vid Umeå Institute of Designtalade tillsammans med Anna Parry, designer och grundare av Proto Proto. De lyfte tillsammans betydelsen av hur design bygger på samskapande och i nära dialog med kunder och användare. Hur designprocessen behövs för att ta oss an de globala utmaningarna vi står inför.

Daniel Daboczy, grundare av crowdfundingplattformen FoundedbyMe som fram till idag har samlat in nästan 650 miljoner kronor till sina kunder, var med i samtalet kring att driva affärer genom värdeskapande nätverk. Han förespråkade att vi ska engagera våra kunder istället för att jaga dem. Lotta Ahlvar, trendexpert och textildesigner menade att det är i mötet företagandet händer och där man utvecklas.

Jerry Engström, entreprenör och tidigare global marknadschef vid Fjällräven, talade om Samarbetsekonomi och det kreativa Norrland. Han delade också med sig av de två hemliga ingredienserna till framgång – samverkan och kreativitet – allt går inte att paketera utan idéer utvecklas i samverkan, samt att vi ska satsa stort, gärna gånger tio.

Shima Niavarani, skådespelerska och artist, talade om det kreativa entreprenörskapet och menade att vi ska bana väg genom att släppa in och låta folk ta del av de etablerade plattformarna.

Clara Lidström, digital entreprenör, författare och opinionsbildare deltog i samtal kring framtidens hållbara entreprenörskap – forskarens, entreprenörens och branschexpertens perspektiv. Hon menar att:

Idag driver man företag med en annan målsättning än traditionellt företagande, det viktiga är inte att få till en ekonomisk tillväxt och att vara hållbar idag handlar inte bara om ekologisk hållbarhet utan det handlar också om att kunna leva ett hållbart liv vid sidan av företagandet så att man orkar driva sitt företag. Att bygga sitt företag på bredden är en affärsmodell som blir allt vanligare.

Dessutom medverkade Anna Lidström, forskare vid Borås textilhögskola, designer och stylist, Klara Leander, Affärsutvecklare vid Doberman, Demian Horst, biträdande Prefekt vid Designhögskolan i Umeå, Anna Parry, medgrundare av designstudion Proto Proto samt Anna Olofsson, marknadschef Umeå kommun.

Gästerna fick även lyssna till jazzsångerskan Irene Moragas tillsammans med pianist Jonas Andersson.

Om Västerbotten på Grand Hôtel

I januari varje år intar Västerbotten Grand Hôtel i Stockholm under tre veckor. Aktörer från Västerbotten, Sverige och världen samlas för erfarenhetsutbyten, nya kontakter, samverkan och påverkan. Såväl på nationell som internationell nivå.

I år invigdes Västerbotten på Grand Hôtel för 30:e året i rad. Veckorna arrangeras av Region Västerbotten i samverkan med Skellefteå Kraft och Sparbanksstiftelsen Norrland.

Seminariet är en del av Västerbottens gemensamma satsning på Grand Hôtel som innefattas av tre veckor med temat: ”Det hållbara ledarskapet – samlar kraft i jämlikhet, jämställdhet och tillit”. 

Frågor
Marlene Johansson, VD eXpression Umeå
Marlene.johansson@expressionumea.se
070-674 95 39

Här är Årets kulturella och kreativa företag

Nyheter

Stort intresse för kreativa näringar under UF-mässan

Nyheter

Modedesigner från Umeå deltar i nationellt bootcamp

Nyheter

Innovativt samarbete för Norrlands framtida kultur

signa upp för vårt nyhetsbrev