Underbara Clara och Krickelin är två veteraner inom sociala medier och bloggande som genom åren samlat stora följarskaror och vecka efter vecka producerat relevant och nyskapande innehåll. Tillsammans med Annakarin Nyberg, som forskat, skrivit böcker och föreläst på området, fick de tillfälle att diskutera, utbyta erfarenheter och svara på frågor om digitalt entreprenörskap under ett liveevent i eXpression Umeås regi.
Sedan länge driver Clara Lidström och Kristin Lagerqvist, mer kända som Underbara Clara och Krickelin, sina kanaler professionellt, med liknande räckvidd och genomslag som de största mediehusen i Sverige och med annonssamarbeten med landets största företag. De tillhör en bransch som från start blivit både patroniserad och insorterad under hobbykategorin men som nu, tio år senare, omsätter stora summor och påverkar samhället på bred front.
– Även om det är bättre idag får jag ofta frågor om vad det är man egentligen håller på med. Beroende på vem som frågar försöker jag anpassa svaret och styra in det mot att handla om affärsmodeller, ekonomi och strategier, säger Kristin Lagerqvist
– Det händer att jag får uppfostra en del stora aktörer, säger Clara Lidström.
Att driva affärer inom digitalt entreprenörskap är att leva i en ständigt föränderlig värld. Nya uttryck och plattformar avlöser varandra, yrkesroller som ingen hört talas om växer fram och användarbeteenden skiftar lika snabbt som vårvädret. Clara och Kristin är väl medvetna om hur viktigt det är att förhålla sig till de snabba kasten och samtidigt bibehålla sin genuinitet och igenkänningsfaktor.
– Jag försöker omge mig av, och arbeta med, människor som är bättre än jag, säger Clara. Det handlar inte bara om annonsförsäljning utan lika mycket om redaktionellt arbete, administration och webbutveckling.
Kristin fyller i.
– Jag försöker vara på tårna när det kommer till nya funktioner och plattformar. Jag testar gärna nytt och är inte rädd för att misslyckas.
Uttryck som ”nya affärsmodeller” och ”flexibilitet” återkommer ofta i någon form under samtalet. Både Clara och Kristin försöker sprida sina risker genom att bygga sin verksamhet på flera olika ben.
– Jag bygger och utvecklar ständigt relationen till mina följare via sociala medier och bloggen. Det är otroligt viktigt att förtjäna sin relevans. Därutöver driver jag annonssamarbeten med kunder, coachar företag, frilandsfotar och utvecklar just nu ett nytt koncept som öppnar upp portarna i sommar där både det digitala och fysiska får plats, säger Kristin.
– Förutom annonssamarbeten driver jag klädföretaget Miss Clarity, föreläser, skriver krönikor i Expressen, driver en pod och skriver böcker, fyller Clara i. Det handlar om att sprida sina risker och se till att ha tyngdpunkten på rätt ben i rätt tid. Det blir extra tydligt med tanke på den situation vi befinner oss i just nu, med bland annat vikande annonsintäkter.
Avslutningsvis ställde dagens moderator Annakarin Nyberg frågan vad de tror att de skulle prata om utifall de fick chansen att träffas under samma former igen, om tio år.
– Jag är ju en sån bloggare som vill hålla på så länge jag kan och får. Det skulle vara kul att få möjlighet att skriva inlägg som ”åtta saker du kan göra med barnbarnen”. På sidan av vill jag utforska bokskrivandet ännu mer och testa fler typer av företagande, säger Clara Lidström.
– Jag vill fortsätta skriva! Sen har jag ju det försiktiga målet att förändra världen, genom att göra den lite mjukare, jag hoppas att jag fortsätter jobba mot det genom text, bild och olika initiativ. Möjligt att jag är lite mindre personlig om tio år, avslutar Kristin Lagerqvist.
Texten är ett utdrag från ”Digitalt entreprenörskap”, eXpression Live från den 25 maj 2020. Intresset var stort med närmare 175 anmälda digitala gäster. Håll utkik efter fler event inom kulturella och kreativa ämnesområden.