fbpx

Kreativitet bland Umeås handlare

Kreativitet bland Umeås handlare

Den 10 november kom nya restriktioner från Folkhälsomyndigheten givet den rådande Coronapandemin. För många aktörer inom handeln innebär detta ett än mindre flöde av besökare och kunder. Detta när de flesta under normala omständigheter påbörjar den julförsäljning man är helt beroende av. 

Webbhandeln blir allt viktigare, men för butikerna som inte har helt utvecklade digitala kanaler blir kreativiteten ovärderlig. Vi ser exempel som innebär tidsbokning i butik innan ordinarie öppettider, färdigpackade varor som marknadsförs i sociala medier och hämtas upp under tider med mindre flöden av människor. Hemleverans och shopping över facetime. Salonger inom skönhetsvård som erbjuder privata rum för behandling eller hembesök. Röd eller grön skylt utanför butik som talar om det är tillräckligt långt mellan besökarna, allt för att kunderna skall känna trygghet. Listan på kreativa idéer kan göras lång och för många aktörer handlar den här tiden om att överleva. 

Det är nu vi som medborgare måste ta vårt ansvar. Självklart genom att hålla avstånd, tvätta händerna, stanna hemma om vi är sjuka, men också genom att stötta våra lokala handlare. Det kommer en tid post-Corona och jag tror att de flesta i vårt samhälle fortsatt vill kunna besöka sina lokala butiker, menar Annakarin Nyberg, programansvarig för eXpression Future Retail Lab. 

eXpression Future Retail Lab är ett acceleratorprogram där 16 deltagande bolag just nu genomgår ett program där frågor rörande framtidens hållbara handel, besöks- och upplevelsenäringar genomlyses. Det handlar om allt ifrån kund- och konsumentbeteenden till nya digitala verktyg, omvärldsanalys och inköp och logistik. Gruppen med 16 aktörer från Umeåregionen träffas för workshops vid 10 tillfällen under en niomånadersperiod och ges möjlighet att utveckla sitt företagande genom nya affärsmodeller och nya samverkansformer. 

Redan efter några månader tillsammans ser vi hur gruppen av deltagande bolag utvecklas. De tar hjälp av oss branschexperter och affärsutvecklare men också av varandra och vi ser nya samarbeten ta form. Ett sådant exempel är Gårdshem som tillsammans med Eljest öppnat pop-up centralt i MVG-gallerian i Umeå. Behovet av ny kunskap, affärsutvecklingsstöd, genomtänkta och kreativa idéer i kombination med kraft och att vi i staden sluter upp är just nu nödvändigt, konstaterar Annakarin Nyberg, programansvarig eXpression Fututre Retail Lab.  

eXpression Fututre Retail Lab är en satsning via Svensk Handels Stiftelse Köpmannaförbundet, Umeå kommun och delfinansieras via EU-strukturfonder.  

Nyheter

Ägardrivna företag redo för pandemilagen

Nyheter

Johanna Forsberg ny ansvarig för eXpression Design

Nyheter

Ny kunskapsutveckling i spåren av Coronapandemin

Long read

Natalie är redo för nya utmaningar

signa upp för vårt nyhetsbrev

Mode, arkitektur eller design? Skriv in din mailadress och ange dina preferenser så får du en notis när ett nytt inlägg matchar dina intressen.