fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

EXPRESSION OCH FUTURE RETAIL LAB DELTOG VID DI RETAIL

EXPRESSION OCH FUTURE RETAIL LAB DELTOG VID DI RETAIL

Den 11 april, för 5:e året i rad samlade Dagens industri många av detaljhandelns nyckelspelare för att diskutera vägen framåt och eXpression och Future Retail Lab var på plats.

Detaljhandeln är en betydande tillväxtmotor för svensk ekonomi och i dagsläget står branschen inför stora utmaningar i form av ökad konkurrens och krympande marginaler. Samtidigt finns det enorma möjligheter för de företag som lyckas ställa om och anpassa sin verksamhet till den nya verklighet vi lever i. Ett nytt entreprenörskap med grunden i de kreativa näringarna växer fram.

Den digitala transformationen har påverkat branschens affärsmodeller i grunden där utvecklingen går från produkter till tjänster och upplevelser. Under konferensen diskuterades hur handeln möter den allt mer digitaliserade kunden.

Bland talarna återfanns bl. a. Daniel Claesson, affärsutvecklingschef på H&M. Han berättad om hur H&M möter kunden i den digitala transformationen och var tydlig med att kunden fortsatt har samma behov, oavsett kanal. Idag har vi bara en annan möjlighet att mäta dem. Digitaliseringen ger också nya möjligheter att interagera med kunderna som medskapare och låta dem och butikspersonalen vara en del av marknadsföringen. Idag återfinns hashtag  #hmxme i över 200 000 inlägg. Smarta sociala strategier som utvecklats av små men starka varumärken och entreprenörer, influencers, som nu storbolagen tar efter.

Det konstaterade också att oavsett fysisk eller digital kanal, är det viktigt med innehåll, upplevelser och att skapa känsla och förtroende hos kund. Däremot behöver allt inte se likadant ut i alla kanaler.

Att följa kunden, analysera, testa nya vägar och vara strategisk är viktigt, något som Sara Rosengren, professor vid handelshögskolan i Göteborg var noga med att påpeka.

Sammanfattningsvis kan sägas att kundresan idag bör innehålla, trygghet, inspiration, upplevelser, känslor, och smidiga betalningslösningar. Självklart är allt mobilanpassat!

En kund med en mobil i handen stannar 40 procent längre tid i butiken.

Programmet Future Retail Lab är en satsning tillsammans med Svensk Handel via Stiftelsen Köpmannaförbundet och delfinansieras även av EU strukturfonder. Hösten 2019 genomförs en pilot i Umeå, för att sedan öppna upp för ett nationellt intag. 

Här är Årets kulturella och kreativa företag

Nyheter

Stort intresse för kreativa näringar under UF-mässan

Nyheter

Modedesigner från Umeå deltar i nationellt bootcamp

Nyheter

Innovativt samarbete för Norrlands framtida kultur

signa upp för vårt nyhetsbrev