fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Flera sinnen viktiga när Hampus skapar grafisk design

Flera sinnen viktiga när Hampus skapar grafisk design

Vi har träffat Umeås senaste stjärna inom grafisk design för att höra vad som skapade hans intresse för grafisk design, om han har några gyllene knep till framgång och hur blir man julmust-sommelier? Möt Hampus Hammarberg som agerar under varumärket Pencyl Media.

Hampus, under ditt varumärke Pencyl Media skapar du logotyper, visitkort, broschyrer och illustrationer. Varifrån kommer ditt intresse för grafisk design?

När jag var 13 år fick jag min första skoldator och upptäckte hur roligt det var att skapa och experimentera med grafik i Photoshop. Mitt intresse växte snabbt och det tog inte länge innan jag började göra bakgrundsbilder, logotyper och annan grafik till mina vänner. Detta ledde till att jag efter gymnasiet tog beslutet att söka till och studera den treåriga utbildningen Digital Medieproduktion vid Umeå Universitet.

Du lägger stor vikt vid att lära känna kunden och skapa någonting anpassat för just denna. Det här kan ju låta klyschigt, men är såklart otroligt viktigt. Hur gör du för att verkligen lära känna kunden? Har du några gyllene knep?

För mig är det viktigt att kunden känner sig trygg. Genom att tydligt visa att jag lyssnar, är engagerad och vill hjälpa kunden får jag ärliga svar på mina frågor. Därifrån är ett riktigt bra knep att ställa frågor som utgår från människans olika sinnen utöver synen. Finns det några specifika dofter, ljud, texturer eller smaker som resonerar med kundens varumärke? Många gånger kan dessa implementeras i kundens grafiska element för att förstärka deras budskap, vision eller värderingar.

Hampus Hammarberg utvecklar sitt företag Pencyl Media.

Vad anser du är viktigt vid grafisk design?

För mig är det viktigt att alla element inom en grafisk design har ett syfte bakom sig. Genom att ställa sig själv frågan ’varför?’ när det kommer till även de minsta detaljerna inom koncept, färg och form går det att identifiera element som kan utvecklas eller tas bort helt. Att våga experimentera och samtidigt vara självkritisk ställer större krav på min arbetsprocess, men det bidrar också till att den grafiska designen blir sin egen.

Vad fick dig att våga testa starta ditt egna företag?

Grafisk design är någonting jag alltid velat arbeta inom och jag har länge funderat på hur det hade varit att starta eget företag. Jag har tänkt att jag någon gång kommer testa på att bli egenföretagare, men har aldrig vågat ta det första steget. Efter att många av mina vänner deltagit i eXpressions olika program och berättat om deras positiva upplevelser kände jag mig manad att söka.

Faktaruta

Namn: Hampus Hammarberg

Företag: Pencyl Media

Bäst med att driva eget: Upplevelsen av att känna hur mitt företag utvecklas!

Minst bäst med att driva eget: Att ringa ut och presentera sig för folk man inte känner.

Favoritlogotyp: En personlig favorit är Adidas logotyp som består av de ikoniska tre linjerna som används i många av deras plagg. Linjerna är lutande för att få det att se ut som ett berg, som då ska symbolisera utmaningar som man står inför och mål som kommer uppnås.

Förebild inom grafisk design/entreprenörskap: Chris Do.

Dold talang: I julas fick jag alla rätt på ett julmust-blindtest. Man skulle kunna kalla mig för något av en julmust-sommelier!

Hampus deltar under våren i eXpressprogrammet med sitt företag Pencyl Media.

Nyheter

Musikdrömmen deltar vid Umeå Guitarshow 4–5 maj

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

signa upp för vårt nyhetsbrev