fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Fullt hus när nya programmet drog igång

Fullt hus när nya programmet drog igång

Den 8 februari startade den uppdaterade versionen av eXpressions inkubatorprogram Creatives. Sexton bolag står nu redo att utmana sig själva och de branscher där de verkar. I etableringen av det nya programmet har lärdomar dragits från bland annat den nationellt uppmärksammande satsningen Future Retail Lab. 

Det känns otroligt inspirerande att äntligen vara igång. Vi har jobbat hårt för att hitta ett bra upplägg där extern expertis blandas med erfarna affärscoacher, allt för att stötta framväxten av nya innovativa företag. Alla bolag som är med känns på tårna och fulla av förväntan. Precis som vi, berättar Annakarin Nyberg som ansvarar för programmet tillsammans med Anna Wikholm Kjellberg.

En av företagarna som ser fram emot programmet är Anton Klock som driver företaget Klockworks:

Mitt mål är att utveckla mitt frilansande och knyta till mig fler kreatörer inom videoproduktion och digitala upplevelser. Jag hoppas skapa något nytt på marknaden. Jag kan tänka mig anställa personer i framtiden och ta en mer strategisk och projektledande roll.

Mirja Rosendal har ganska nyligen flyttat hem efter många år i London. Hon är modedesigner och hoppas kunna etablera sitt egna märke Myren i Sverige. Kläder hon skapat har bland annat burits av profiler som Drake och Emma Watson.

Jag säljer en del redan via en butik i London men jag har en längtan att göra något här hemma. Det kändes rätt att flytta tillbaka och satsa på mitt företagande. Jag har min ateljé i Holmsund men behöver ett sammanhang som eXpression.

Creatives 2023

  • Anna Sundström Lindmark, författare och skribent
  • Föreningsfrämjandet, merchförsäljning och souvenirer
  • Joel Gerhardsson, ljuddesigner
  • Kaaos Kaamos, cirkuskompani och akademi
  • Klockworks, video och animationer
  • Lyckopodden, podd om mental hälsa
  • Myren, mode och upcycling
  • OTK Collective, media- och kommunikation
  • Parrexion games, spelutveckling
  • Peripheral Works, arkitektur och varumärkesstrategi
  • Studio Mark, arkitektur och design
  • Studio Sirka, grafisk formgivare
  • Triango Studios, musikstudiocommunity
  • Visionary Wine, vinprovning och upplevelser
  • Wisalsson, en ny tuggummiförpackning
  • Ängsfälla, heminredningsprodukter

Creatives pågår under ett års tid med möjlighet till behovsprövad förlängning. Sammanlagt är det 14 workshops inom områden som till exempel affärsmodeller och omvärldsanalys, varumärke, kommunikationsstrategier, prissättning och paketering. Därutöver erbjuds tid med branschexperter och affärsutvecklare för att driva företagens utveckling framåt.  

Programmet riktar sig till entreprenörer som har en utvecklingsbar produkt, prövad mot en tilltänkt målgrupp och marknad – inom de kulturella och kreativa branscherna. Som deltagare är man en del av eXpressions community och miljö som innefattar kontorsplatser, två makerspaces och möjlighet till nätverkande.

I etableringen av det nya programmet har lärdomar dragits från bland annat Future Retail Lab, det acceleratorprogram som drevs vid eXpression Umeå under tre års tid mellan 2019 och 2022.

FOTO: Malin Grönborg

Nyheter

Musikdrömmen deltar vid Umeå Guitarshow 4–5 maj

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

signa upp för vårt nyhetsbrev