fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Gamla bågar blir till nya genom EOE:s Regrind

Gamla bågar blir till nya genom EOE:s Regrind

Glasögonföretaget EOE, med rötter i Umeå, insåg tidigt i sin företagsresa att det fanns ett problem att många bågar aldrig blev sålda samt att köpta båga har kort livslängd och inte togs hand om efteråt. Tillsammans med forskare i Norrland har de tagit fram Regrind – en världsunik process som gör gamla bågar till nya. 

eXpression har pratat med EOE:s Pr & Communications Manager Josefin Gustafsson för att höra mer om Regrind och företaget i stort. 

Berätta mer om tanken och arbete bakom Regrind

När Erik Lindmark i början av EOE:s framväxt besökte olika optiker för att sälja in bågar blev han snabbt medveten om hur många glasögon som blev liggandes i lådor, bågar som aldrig hittade sin köpare. På samma sätt hade inte heller konsumenten någon vana av att lämna in sina uttjänta glasögon någonstans utan förr eller senare har de hamnat bland soporna. Varje år säljs tre miljarder glasögon världen över och de har i snitt en livstid på cirka tre år. Det var lätt att förstå att det här fanns ett problem att lösa.

EOE inledde snabbt ett samarbete med flera olika partners och kunde tidigt erbjuda stationer där kunder fick lämna in sina förbrukade bågar. Parallellt utvecklade man tillsammans med forskare i Norrland en världsunik process och produkt som de kallar Regrind, för att utifrån gamla bågar skapa ett nytt material att göra nya glasögon av, en process där hela 98% av den gamla bågen återanvänds. Idag plockas tusentals inlämnade glasögon isär och sorteras efter färg och skick varje månad.

Vad arbetar ni med just nu?

I dagsläget händer det så mycket hos oss! Vi expanderar och firar samtidigt 10 år. Vi släpper en kollektion där vi har uppdaterat gamla favoriter. Kollektionen kallas ”The First Ten” och finns ute nu. Vi kommer i december att släppa en helt ny hemsida och även öppna vår första egna butik på en av de mest exklusiva gator i Stockholm.

Hur framtiden ut för er och vad ser ni framåt för er bransch? 

Vår framtid ser mycket ljus ut. Vi hoppas att detta ändrar personers konsumtionsvanor och att de börjar handla mer hållbart. För oss på EOE kommer vi 2021 att satsa internationellt och sätta Norrland på kartan.

Man med glasögon från EOE.

Har ni ställt om på något sätt under pandemin? I så fall hur? 

Glasögon är en produkt som skiljer sig från andra accessoarer och klädbranschen och har inte drabbats lika hårt av covid-19 som andra varumärken kanske har, vilket vi är mycket tacksamma för. Men vi har såklart också fått tänka om och digitalisera, som många andra. Vi kan inte längre åka på mässor eller ha införsäljningsmöten och har fått hitta nya sätt att sälja in kollektionen på.

Hur tänker ni kring en hållbar framtid och hållbar konsumtion?

Denna pandemi har nog fått många att ändra inställning, köpbeteende och även värderingar. Vi har fått lära oss att handla mer lokalt för att stötta de mindre bolagen. Våra hem har blivit allt mer viktiga och då vi inte kunnat träffas inomhus har vi nästan tvingats till att vistas ute i naturen. Detta tror vi i långa loppet kommer att gynna det hållbara tänkandet.

Kvinna med glasögon från EOE.

Vad är viktigt, enligt er, att ha med sig i byggandet av ett hållbart bolag? 

Att ingen är perfekt men att försöka göra så gott man kan och ständigt söka efter nya vägar som bidrar till en bättre framtid för kommande generationer.

Läs mer om Regrind på EOE:s hemsida: https://www.eoe-regrind.com/

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

Nyheter

Häng med på Young Startup Day 2024

signa upp för vårt nyhetsbrev