Den nionde workshopen i programmet Creatives genomfördes den 27 september tillsammans med Christian Malmsten från Säljlabbet. Fokus för denna träff var just försäljning och hållbara affärer.
Företagen fick börja med att identifiera utmaningar i sitt eget säljarbete och en del av företagen uttryckte att just den första kontakten kan vara svår.
All försäljning innebär utöver ett antal affärer också ett visst antal möten med negativ respons som vi kan lära oss mycket av. Ju fler kunder vi möter desto mer lär vi oss om vilka frågor vi behöver ställa och hur vi ska paketera vårt erbjudande. Var medveten om att det kan krävas många möten innan du får det antal avslut du siktar på och kom ihåg att för varje möte du gör så blir du bara bättre och bättre, säger Christian.
Utöver att titta på företagens specifika utmaningar gick Christian igenom ”kundprocessen”, det vill säga hur ser kundens perspektiv ut. Kundresan eller kundprocessen kan delas in i olika faser enligt nedan:
- Behovsfasen – vilket behov har jag (kunden)
- Alternativ – vilka alternativ finns (för mig som kund)
- Jämförelsefasen
- Beslutsfasen
- Genomförandefasen/leverans/implementation/uppdrag – här levereras kundnyttan (tid, pengar och/eller kvalitet)
- Förändring över tid
Efter ”kundprocessen” var det dags för en genomgång av ”säljprocessen” som även den delas in olika faser och kan se ut enligt nedan:
- Identifiera målgrupp
- Kontakt
- Första möte
- Andra möte
- Genomförande
Deltagarna fick handfasta tips på hur processen kan genomföras på ett professionellt sätt. Fram till dess att uppföljning av workshopen som sker i december, har deltagarna fått i uppgift att testa de nya färdigheterna i sina egna verksamheter.