fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Här är deltagarna i det nya designprogrammet

Här är deltagarna i det nya designprogrammet

Nu drar äntligen Designlabbet igång – affärsutvecklingsprogrammet där hållbara designprinciper möter det rika västerbottniska kulturarvet. I veckan har deltagarna träffats för första gången och nu väntar en rad matnyttiga workshops och seminarier.

Det känns riktigt kul att dra i gång. Det är en spännande första upplaga av programmet med bra spridning bland företagen. Deltagarna kommer ta del av verktyg och metoder som syftar att utveckla företagens designprocesser. Syftet är inte minst att främja alla aspekter av hållbarhet genom att inspireras av och ta avstamp i kulturarvet, säger Oskar Riby, programansvarig för Designlabbet.

En del av Västerbottens kulturarv är såklart berättartraditionen. För att bättre nå ut med sitt värdeerbjudande kommer företagen ges möjlighet att utveckla sitt varumärke genom storytelling. Detta är något som Kim Granberg från Mural arkitektur, en av deltagarna, speciellt ser fram emot.

Vi vill hitta nycklar som hjälper oss att kunna ta vara på mer från det rika kulturarv som finns i länet. Vill vi synliggöra vår företagsberättelse på ett inspirerande och lekfullt sätt. Därför känns programmet relevant för oss, säger Kim Granberg.

Röbäck glas och lera och Älsk Nu kommer också delta i Designlabbet. De betonar båda förväntan på nya samarbeten och vidgade perspektiv.

Vi ser framemot att få input i vårt hållbarhetsarbete. Redan nu jobbar vi med detta men tänker att vi hela tiden kan bli bättre. Att träffa de andra deltagarna är också en viktig del, säger Camilla Caster från Röbäck glas och lera.

Det känns som att det kommer bli roligt och utmanande. Vi hoppas på nya perspektiv, idéer, insikter, kontakter, inspiration, kunskap och flera spännande samarbeten, säger Linda Backman från Älsk Nu.

Designlabbet är ett samarbete mellan eXpression, RISE och Västerbottens Museum. Projektledare från RISE är Matilda henningsson.

Vi kommer att träffa deltagarna vid sex olika tillfällen med inspiration, kunskap och nätverkande i fokus. En viktig del i programmet är möjligheten att samarbeta med lokala producenter. Inom ramen för projektet etablerar vi även ett nytt nätverk med tillverkare som deltagarna kommer få till gång till, säger Matilda Henningsson.

Här är listan över alla deltagare med länkar till webbsidor för mer info:

Målgruppen är mindre bolag inom de konstnärliga och kulturella näringarna som bland annat vill stärka sin affärsmodell, sitt varumärke och utveckla lokal produktion med stöd i det västerbottniska kulturarvet – mixat med moderna metoder.

Här kan du läsa mer om affärsutvecklingsprogrammet Designlabbet.

Omslagsfotograf: Malin Grönborg

Har du en affärsidé som du vill utveckla?

Vi erbjuder en rad olika affärsutvecklingsprogram för dig som har en idé inom de konstnärliga och kulturella näringarna. Läs mer om programmen här eller boka ett möte med oss så hjälper vi dig vidare.

Long read

Utmanar bilden av den traditionella arkitekten 

Nyheter

Exklusivt event med Sveriges första doktor i redesign

Nyheter

Upplev en ny slags butik i Utopia

Experten lär dig att laga dina plagg

signa upp för vårt nyhetsbrev