fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

HCC Pop Up – kreatörer inspirerar med lokalproducerad design

HCC Pop Up – kreatörer inspirerar med lokalproducerad design

Lokalproducerad design är eXpression Designs ledord och under de två år som programmet varit igång har 32 kreatörer från Umeå och Örnsköldsvik tagit sin idé till färdig produkt. Flera av deltagarna har även fortsatt att utveckla sina företag i den efterföljande delen med internationalisering och har tack vare det kunnat finslipa både sitt företag och sitt erbjudande. 

Programmet är ett samarbete med det kreativa nätverket High Coast Creative i Örnsköldsvik, och genom nätverket har många av deltagarna nu kunnat hitta flera vägar ut till kunderna med sina produkter. Förutom sina egna digitala lösningar har flera av kreatörerna gått ihop och startat en Pop Up-butik i Oskargallerian i Örnsköldsvik inför julen. 

Genom att driva en Pop Up tillsammans blir arbetet för den enskilde företagaren mindre än om man driver en butik helt själv. Här drar vi lasset tillsammans och hjälps åt med bemanningen, på så sätt blir vi mindre sårbara också om någon blir sjuk. Dessutom marknadsför vi varandras produkter i sociala medier när vi står här, vilket också är positivt för alla som är med. Vi ökar synligheten för varandra helt enkelt.”, säger Elin Sävelind som var deltagare i den första omgången av eXpression Design 2019/2020. 

Elin Sävelind eXpression Design. Foto Jonas Forsberg. Produkt High Coast Temp. Foto: Elin Sävelind/Timeline Photo.

Sedan lanseringen av produkten ”High Coast Temp”, ett underlägg i trä med infälld täljsten, har Elin utvecklat sin produkt ytterligare. 

Ja precis, jag har bytt tillverkare och i samband med det även tagit fram en ny variant med en långsmal täljsten. Den varianten passar bra för till exempel glas, mjölkpaket och mindre kastruller, och trädelen kan man använda som skärbräda. De märken som blir av att använda den ger en härlig patina tycker jag.” säger Elin. 

En annan deltagare som nu ställer ut och säljer sina produkter i HCC Pop Up är Jessica Persson. Under tiden i eXpression design tog fram en multifunktionell kruka som kallas ”Blickfång”, en produkt som bland annat tidningen Allers Trädgård uppmärksammat. Sedan lanseringen i slutet av maj har Jessica jobbat med att ta fram nya produkter och i samband med att Pop Up-butiken öppnade lanserade hon fyra nya produkter.  

Jessica Persson, Rum och flora. eXpression Design Blickfång. Foto: Jessica Persson.

Min första produkt blev ganska dyr att tillverka och jag lärde mig mycket av det. Med den lärdomen och kunskapen i ryggsäcken har jag lyckats ta fram tre produkter som är mer kostnadseffektiva. Lokal produktion behöver inte vara dyrt och det går att få bra lönsamhet om man utgår från vilka möjligheter tillverkarna har.”, berättar Jessica som nu lanserat tre produkter i kollektionen HögKust samt en produkt som hon kallar ”Ingen Mes”.  

”Ingen Mes” är en ljuslykta i metall i form av en fågel, målad i klara och ganska starka färger. 

Jag gillar fåglar och jag kände att den här skulle få ta lite uppmärksamhet genom färgerna, det är ingen mes! Den visar att alla har rätt att bli sedda och att alla har rätt till sitt egna uttryck.” berättar Jessica. 

Jessica Persson – Ljuslykta ”Ingen Mes”. Foto: Jessica Persson.

Förutom Elin Sävelind och Jessica Persson hittar man även följande före detta deltagare från eXpression Design i butiken:  

  • Angelica Spets, Formspets 
  • Emelie Lundmark, Dinie Design 
  • Linda Lundin 
  • Sigbritt Mann 
  • Victoria Säker 
  • Elin Sävelind, Timeline Photo 
  • Jessica Persson, Rum och Flora 

HCC Pop Up har öppet i Oskargallerian lördagar fram till jul mellan 10-16 och förutom eXpression Designs deltagare säljer även ett antal medlemmar ur High Coast Creative sina produkter. Under #hccpopup på Instagram finns ännu fler bilder från butiken. 

Bild från HCC Pop-up: Jessica Persson

LÄNKAR

Besök High Coast Creative hemsida
Följ High Coast Creative på Instagram
Läs mer om eXpression Design

Experten lär dig att laga dina plagg

Nyheter

DJ-duo skapar nytt jazzrum i Umeå

Nyheter

14 nya affärsidéer får stöd under hösten

Nyheter

Lyckopodden signar med streamingjätte

signa upp för vårt nyhetsbrev