fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

IKEA köper dina möbler för miljön

IKEA köper dina möbler för miljön

I samband med veckans tema hållbar konsumtion riktar eXpression Umeå strålkastarljuset mot några av stadens aktörer som testar nya vägar till grönare shopping. En av dessa är IKEA, som med kampanjen Buy Back Friday uppmanar sina kunder att sälja tillbaka gamla möbler till varuhuset.
– Vi vill bjuda in våra kunder att handla både för plånboken och planeten – och samtidigt ge gamla Ikea-möbler nytt liv, säger Niyazi Yegen på IKEA i Umeå.

I år vill IKEA göra Black Friday grönare, och startar initiativet Buy Back Friday. Genom att sälja tillbaka din gamla IKEA-möbel till butiken får du ett tillgodokort – och möbeln kan säljas vidare och hitta ett nytt hem.

Tanken i år är att skapa en kampanj som gör Black Friday lite grönare. Vi vill bjuda in kunder att handla både för plånboken och planeten – och samtidigt ge gamla IKEA-möbler nytt liv,säger Niyazi Yegen, customer experience manager på IKEA i Umeå.

Buy Back Friday är en del av IKEAs hållbarhetssatsning, och går ut på att företaget köper tillbaka gamla IKEA-möbler som sedan får nytt liv.

Buy Back Friday-satsningen är en del i IKEAs hållbarhetsarbete, där målet är att företaget ska vara klimatpositiva 2030. Andra hållbarhetssatsningar är bland annat att designa produkter utifrån cirkulära principer och av förnybara och återvunna material, att ta bort alla engångsartiklar i plast och att ha utsläppsfria hemleveranser senast 2025. Och med över 400 varuhus på 50 marknader kan den svenska bjässen sätta en standard i möbelbranschen.

Vi kan inte göra allt själva, men vi har ett stort ansvar och kan bidra med kunskap och kommunikation. Det handlar inte minst om att göra det enklare för konsumenten – att en hållbar livsstil blir attraktiv, säger Niyazi.

Niyazi Yegen är customer experience manager på IKEA i Umeå och arbetar just nu med kampanjen Buy Back Friday, som ska göra Black Friday lite grönare.

Erbjudandet Buy Back Friday gäller på alla Ikeas svenska varuhus, och går ut på att du via ikea.se lägger in din möbel i IKEAs digitala värderingsverktyg, skickar in formuläret och får ett prisförslag direkt. Under kampanjperioden dubblar IKEA värderingen för Family-medlemmar, och säljaren har ända till den 28 februari på sig att lämna in möbeln och hämta ut sitt tillgodokort.

Second hand-delen av vår verksamhet har varit igång en längre tid, och vi hoppas förstås att det ska få ännu fler i Umeå att upptäcka tjänsten.De varor vi köper tillbaka hamnar i fyndhörnan, och jag kan redan nu avslöja att vi planerar en ombyggnation av hela den delen av butiken, och göra den lite mer inspirerande, säger Niyazi.

“Det handlar inte minst om att göra det enklare för konsumenten – att en hållbar livsstil blir attraktiv”, säger Niyazi Yegen, customer experience manager på IKEA i Umeå.

IKEA erbjuder idag 3 000 hållbara alternativ i sortimentet, och besökaren guidas och informeras via skyltar med en grön symbol. I designprocessen finns hela tiden hållbarhetsperspektivet närvarande, med målet att alla produkter som säljs 2030 ska vara gjort av antingen återvunnet eller förnybart material.

Tillgodokortet är giltigt i 10 år, så du har gott om tid att planera ditt inköp. Kanske är det just i fyndhörnan du hittar nästa köksbord eller familjesoffa, säger Niyazi Yegen.

FAKTA

Buy Back Friday

Kampanjen Buy Back Friday går ut på att IKEA köper tillbaka möbler du inte längre har användning för, eller behöver byta ut. Registrerar du under 23–29 november får IKEA Family-medlemmar dubbla värdet för begagnade Ikeamöbler, möblerna behöver inte lämnas in förrän 28 februari.

  1. Fyll i värderingsverktyget – du får prisförslag direkt
  2. Ta med till varuhuset när det passar – fram till 28 februari
  3. Du får ett tillgodokort

Läs mer här.

Några exempel på IKEAs satsningar till 2030

  • Designa produkter utifrån cirkulära principer och av förnybara och återvunna material.
  • Ta bort alla engångsartiklar i plast till 2020.
  • Minska det totala klimatavtrycket med i genomsnitt 70 procent per produkt.
  • Ha utsläppsfria hemleveranser senast 2025.
  • Göra det enklare att ta hand om och ge IKEA-möbler ett andra liv.
  • Sträva mot 100 procent förnybar energi (el, värme, kyla och andra bränslen) i all produktion.

TEXT: Jonas Pekkari

Här är Årets kulturella och kreativa företag

Nyheter

Stort intresse för kreativa näringar under UF-mässan

Nyheter

Modedesigner från Umeå deltar i nationellt bootcamp

Nyheter

Innovativt samarbete för Norrlands framtida kultur

signa upp för vårt nyhetsbrev