fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Konstingenjören som utmanar musikbranschens normer

Konstingenjören som utmanar musikbranschens normer

Han är det självlärda kreativa geniet som aldrig kan vara lagom. Ruben Ångqvist lämnar ingen oberörd när han sin vana trogen vandrar sin egen väg. Vare sig det handlar om det egna skivbolaget It is what it is, sin musik eller halvgalna innovationer.

När jag skriver det här hör jag Rubens vackra och läkande pianospel i lurarna. Det är en man som minst sagt spänner över flera oktaver. Från klassisk pianist, till skivbolagsdirektör, art director, fotograf, filmskapare och innovatör.

Musiken och skapandet kom tidigt. Pappan, med bakgrund i Sorsele, är bluesgitarrist vilket omgav Ruben med skitiga toner från barnsben i hemmet i Norrköping.

FOTO: Emma Fogelström

Som tolvåring fick han sitt första midikeyboard vilket ledde honom till en djupdykning i musikproduktionsprogram som Ableton och Reason.

I kombination med en otröttlig entusiasm för att bygga saker började en väg staka ut sig.

Jag är någon form av konstingenjör i grunden tror jag. I samma veva som jag började producera egen musik fastnade jag för att programmera egna iphoneappar. Då insåg jag att man behöver ju grafik till det.

Grafisk formgivning visade sig vara något Ruben också fastnade för, och foto och video. Det låg ju så nära tillhands.

Ruben skrattar lite.

Ja, jag är en båda-hjärnhalvorna-person. Det är vilt skapande i kombination med ett systematiskt tänk som driver mig framåt.

Det blev till sist en sväng på Sveriges fotogymnasium i Linköping (även om det lika gärna kunde blivit något tekniskt). Men redan under andra året bodde han i Stockholm där han jobbade för en namnkunnig svensk regissör.

Samtidigt som studierna pågick skapade Ruben musikvideos åt artister som till exempel Zara Larsson och Gonza-Ra.

Det var en otrolig skola att så tidigt få möjlighet att jobba med den typen av produktioner. Det var mycket fokus på musikvideos men vi skapade även saker för till exempel UR och Viaplay.

Efter tiden i Stockholm och med studentmössan nedstoppad drog Ruben och ett gäng polare igång ett eget produktionbolag, Hyper Paradise, med bas på östgötaslätten.

Jag ville fortsätta med musikvideos, jag fastnade för det. Genom olika kontakter och att snacket gick började folk höra av sig till produktionsbolaget som behövde hjälp. Det var alltifrån Södra Station, Tungevaag och Raaban och Peg Parnevik.

It is what it is (IIWII)

Som den delvis rastlösa själ han är tröttnade Ruben på Linköping och Stockholm. Sin del av produktionsbolaget såldes och han bestämde sig för att flytta till syrran i Umeå. Där blev det medie- och kommunikationsvetenskap.

FOTO: Herman Holm

När pandemin slog till drog han dock tillfälligt tillbaka till Linköping för att hjälpa en etablerad artist med ett nytt släpp. Av olika anledningar finns produktionen inte kvar på streamingtjänsterna men arbetet ledde till att ett skivbolag startades – mer eller mindre av slump.

Vi behövde ett skivbolag som stod bakom släppet. Där föddes It is what it is.

Ruben kom i kontakt med en framgångsrik distributör som heter The Orchard – en av de ledande inom independentmusik, globalt. När han skulle skriva på ett avtal fyllde han i namnet It is what it is.

Samma visa spelades upp igen. Snacket gick. Folk behövde hjälp att få ut sin musik och att skapa snyggt material i form av omslag, foton, videos och pressreleaser. Verksamheten var plötsligt igång.

Genom It is what is kan jag paketera en helhetslösning för indieartister som inte kan eller vill gå till ett större bolag. Jag erbjuder till exempel smart distribution med produktion av allt material, stöd i royaltyutbetalningar och framtagande av pressmaterial och kampanjer. En viktig grej är även att jag pitchar släpp mot digitala strömningstjänster och spellistor.

För Ruben är det otroligt viktigt att avtalen är rättvisa och att artisterna får bra och anpassade lösningar, trots en mindre budget.

Jag har många vänner som varit fast i jävligt kassa deals. Det bär jag med mig hela tiden. Jag har själv varit i branschen och har sett vad det är jag vill ändra på. Nu får jag möjlighet att göra det, jag kan skapa något nytt och driva utvecklingen i positiv riktning.

Valde att söka till en inkubator

Det är något med Umeå som gör att Ruben trivs och känner sig hemma. Kanske är det närheten till det viktiga kreativa kapitalet och den gör-det-tillsammans-anda som så tydligt präglar staden.

Under hösten 2022 har han deltagit i eXpressions förinkubatorprogram express. Målet har varit att renodla verksamheten och bena ut hur han ska satsa vidare.

Det inte artisterna själva kan, försöker jag göra. Jag märker att jag är som klippt och skuren för den rollen. Att tänka kreativt och samtidigt strategiskt och maximera spridning av musiken. Sen behöver jag hitta andra kompetenser som stöttar den roll jag har. Men det är en resa jag påbörjat och just nu känns det sjukt spännande vart allt ska ta vägen.

Ruben Ångqvist FOTO: Emma Fogelström

Faktaruta:

Namn: Ruben Ångqvist
Ålder: 26 år
Bor: Uppe på MVG-gallerian
Blir mest peppad av: Nymfparakiter och loppis
Tar energi: Sociala medier
Lyssnar helst på just nu: Djävulen är – La Lusid
Otippat intresse: Industriell automation
Bästa tipset du fått: Känn efter (!)

Band/artistnamn som Ruben associeras med:
Ruben Fjellner, Regimen

Länkar:

OMSLAGSFOTO: Herman Holm

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

Nyheter

Häng med på Young Startup Day 2024

signa upp för vårt nyhetsbrev