fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Modedesigner från Umeå deltar i nationellt bootcamp

Modedesigner från Umeå deltar i nationellt bootcamp

Mirja Rosendahl som driver klädmärket Myren har antagits till NEST bootcamp i Borås Textile Fashion Center under dagarna 14–15 mars. NEST syftar till att utmana klädindustrin med innovativa lösningar och Mirja är en av deltagarna som under två dagar kommer delta i workshops, föreläsningar och nätverkande för att fortsätta utveckla sin affärsmodell och bidra till en mer hållbar bransch. 

Det känns jättekul! NEST jobbar helt i linje med mitt företags värderingar och arbetssätt, så jag ser fram emot att ta del i deras föreläsningar och workshops, säger Mirja Rosendahl.

Mirja Rosendahl har efter 17 år i London valt att flytta tillbaka till Umeå igen. Hon har en lång erfarenhet av att jobba med några av de större couture varumärkena i världen. I det nyskapade varumärket Myren står hållbarhet och omsorg i fokus:  

Jag jobbar för tillfället med en kollektion skapad av textilt återbruk. Med hjälp av NEST önskar jag hitta nya infallsvinklar på cirkulärt mode och hållbarhet samt skapa kontakter och få hjälp att utveckla min affärsidé. 

För tredje året i rad arrangeras NEST katapultprogram som ger entreprenörer chansen att delta i bootcamp, affärsutvecklingslabb och nätverkande. Programmet avslutas med en pitchfinal där de vassaste idéerna får delta med chans att vinna 75 000 kr i stipendium från TEKO, samt erbjuds en unik möjlighet att fortsätta stöttas av arrangörerna, deras nätverk och inte minst finansiering med upp till 300 000 kr.  

Vi är oerhört glada att välkomna Mirja Rosendahl till detta års NEST bootcamp. Hennes bakgrund inom couture och hennes engagemang för hållbarhet speglar precis den typ av innovation och drivkraft som vi vill se hos deltagarna. Genom att föra samman entreprenörer som Mirja med ledande experter och visionärer inom textilindustrin, hoppas vi skapa en grogrund för verklig förändring, säger Per Vågebrant, affärscoach på eXpression och NEST. 

Mer info om bootcamp och NEST 

Under bootcamp får antagna bolag lyssna till inspirerande föreläsare och delta i workshops i teman som är viktiga för att bygga ett hållbart tillväxtbolag. En stor vikt läggs vid nätverkande med andra deltagare, partners, näringsliv och arrangörer. På torsdagskvällen arrangeras en kurerad middag för deltagare i NEST och inbjudna gäster från textil- och modebranschen.  

NEST står för New entrepreneurship for a sustainable textile industry. Bakom initiativet står inkubatorerna Borås INK, eXpression Umeå, Sting och xPlot. Även Sveriges Innovationsmyndighet Vinnova, Textilhögskolan i Borås och branschorganisationen Teko, Södra och OnceMore, Gina Tricot och Kappahl medverkar. 

Nyheter

Musikdrömmen deltar vid Umeå Guitarshow 4–5 maj

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

signa upp för vårt nyhetsbrev