fbpx

Möt vårens deltagare i express

Möt vårens deltagare i express

Våren är här vilket betyder att årets första eXpressdeltagare anlänt till eXpression Umeå. Som vanligt representeras en rad olika kreativa branscher då affärsidéer i ett tidigt stadie ska provtryckas och utvecklas fram till slutet av maj. Här kan du ta del av listan över de 16 aspirerande entreprenörerna.

Sin vana trogen arrangerar eXpression Umeå sin första upplaga av förinkubatorsprogrammet eXpress under Q1 och Q2 – för kreatörer redo att testa och validera sina affärsidéer mot en potentiell marknad. 

Trots speciella tider har vi haft bra söktryck och i gruppen finns en rad spännande idéer, säger programansvarige Oskar Riby.

Ett inspirerande inslag i programmet är såklart mötet då alla deltagare för första gången träffas och får ta del av varandras idéer – även om det i vår sker digitalt.

Det är alltid en energiboost att köra igång och ta del av deltagarnas drömmar och utmaningar. Från tidigare år vet vi att ett otroligt viktigt inslag i programmet är just att låta kreatörer mötas över och inom branschgränser. I vår känns det som att vi fått ihop ett riktigt bra gäng. Det finns stor potential till nya samarbeten och intressanta utbyten, säger Oskar Riby, som tillsammans med Emil Hägglund ansvarar för eXpressprogrammet.

AFFÄRSCOACHER. Emil Hägglund och Oskar Riby. Foto: Bea Holmberg

Deltagarna spänner över områden som så väl landskapsarkitektur och återbruk av mode till klassisk musik och kontorsmattor.

Det finns nästan lika många olikheter som det finns likheter mellan deltagarna, vilket gör det så dynamiskt och spännande. Det är liksom ett virrvarr av kreativitet och idéer med en tydlig gemensam nämnare: alla står inför att skapa något nytt och utveckla en idé till förhoppningsvis ett företag som håller i längden, säger Emil Hägglund

Här är listan över alla expressare våren 2021:

Anders Ekergård, skribent.
Vill utveckla erbjudanden inom text och litteratur – till exempel är förhoppningen att ge ut en poesibok. I nuläget driver Anders en blogg och jobbar på en rad olika texter.

Anna Morén, Björkvodka.
Ska utveckla och producera en högkvalitativ vodka smaksatt med bland annat björksav.

Anna Sunnefeldt Nyberg, landskapsarkitekt.
Vill erbjuda tjänster inom urbant jordbruk och innovation som rör stads- och närmiljöutveckling med fokus på odling, klimatsmarta och cirkulära lösningar.

Carolina Carsjö, arkitekt.
Nyutbildad från arkitekthögskolan i Umeå som vill undersöka möjligheten att starta en egen mindre byrå.

Hampus Hammarberg, Pencyl Media.
Skapar logotyper, visitkort, broschyrer och illustrationer. Tjänsterna är tänkt att rikta sig mot nystartade verksamheter och föreningar.

Karin Holmberg, Elin Holmberg Design (Ängsfällan).
Karin är mamma till Elin som med produkten Ängsfällan deltog i Summer eXpression 2018. De står nu inför olika vägval och Karin ska genom programmet undersöka hur de kan ta företaget till nästa nivå.

Katarina Paulsson, Trädgårdsmästaren i Sikeå.
Vill genom sin kompetens inom trädgård, konst, design och hantverk skapa anpassade och unika miljöer.

Laura Vidje, ELVA Hållbara.
Rykande aktuella i TV-programmet Husdrömmar står nu Laura och Erik Vidje med ett (snart) nybyggt runbalshus och massor med ackumulerad kunskap inom byggteknik, hållbarhet och cirkulära principer. De ska undersöka möjligheterna att dela med sig av sina kunskaper genom nya produkter och tjänster.

Ludvig Bergqvist, Kasset Studio.
Designer som illustrerar och animerar för webb och print. Har även som ambition att utveckla försäljning av produkter med egna tryck.

Martin Lundquist & Isidor Nygren, Missömmar produktion. 
Ska utveckla interaktiva koncept och produkter för bland annat konst- och scenproduktion samt webb och andra digitala medier.

Miriam Larsson, Style by Miriam.
Slow fashion: upcyclad secondhand samt återbruk. Företaget ska skapa väldesignade kläder och accessoarer som känns moderna med hjälp av skrädderi, broderi, virkning, digitalt tryck.

Natalie Esseen, Dekko Lab.
Företaget utvecklar grafik åt personer/företag som jobbar med livestreaming. Primär målgrupp ses som influencers/gamers som liveströmmar via Twitch.

Polina Blag, Visuell kommunikation för barn.
Utvecklar en digital lärandeplattform med fokus på visuella uttryck som kommunikationsform för barn. Målet med idén är att lära barn kunna sortera bland, orientera kring och ha förmågan att vara kritiska i den visuella världen på ett spännande och engagerande.

Saad Abdelaziz, Wisalsson AB
Företaget har utvecklat en ny förpackning och ”konfektyrprodukt”. Är i processen att söka patent på sin lösning.

Veronica Janunger, Suitecase Opera.
Suitcase Opera vill med enkla medel ge publiken en stor upplevelse. Föreställningarna görs därför med få solister, få musiker och lite rekvisita. Så enkel att allt nästan får plats i en resväska.

» Läs mer om expressprogrammet här.

***

Foto omslagsbild: Bea Holmberg

Nytt samarbete ska stärka aktörer inom modebranschen

Guider

Förändrade affärsutvecklingsprocesser i spåren av coronapandemin

Nyheter

Möt vårens deltagare i express

Guider

Hur utmanas och utvecklas företagsfrämjare under coronapandemin?

signa upp för vårt nyhetsbrev

Mode, arkitektur eller design? Skriv in din mailadress och ange dina preferenser så får du en notis när ett nytt inlägg matchar dina intressen.