fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Ny crowdfunding stöttar lokal premiumdryck

Ny crowdfunding stöttar lokal premiumdryck

Företaget Spirits of Norrland satsar på crowdfunding när andra upplagan av Björkvodka produceras. På köpet får alla backare en specialtillverkad lampfot.
– Det är ett bra sätt att engagera alla Björkvodka-lovers där ute, säger en peppad Anna Morén.

För några år sedan lyssnade Anna Morén på ett föredrag om svensk vinodling. Där föddes drömmen om att göra något liknande. Först var hon inställd på att skapa björkrom men eftersom produktionen kräver sockerrör fick det bli vodka i stället.

Där och då föddes varumärket och produkten Björkvodka – från björkarnas stad. Företaget som hon numera kallar Spirits of Norrland startades så sent som 2021.

Hur skulle du beskriva Björkvodka? 

Min vodka är fräsch, lite söt och väldigt björkig. En smak av norrländsk sommar helt enkelt. Jag har fått mycket beröm för den tjusiga flaskan också som har etiketter av björkträ. Det är jag väldigt stolt över, berättar Anna.

Hur kom det sig att du valde att finansiera din satsning genom crowdfunding? 

På så vis slipper jag låna pengar för att kunna genomföra nästa produktion och det är också ett bra sätt att engagera alla ”Björkvodka Lovers”. Det är smidigt på alla vis, menar Anna.

Hur har du designat kampanjen?

Jag kör en alldeles egen kampanj där jag inte använder någon speciell plattform, som till exempel Kickstarter. Du som deltar förköper en specialdesignad lampfot i björkträ, anpassad för Björkvodka-flaskan, och får i samma veva ett dolt artikelnummer. Numret använder du för att hitta och beställa Björkvodka till ett reducerat pris på Systembolaget. All information om hur man deltar finns på vår hemsida, säger Anna.

Det är med en lampfot är ju lite kul. Var kom den idén i från? 

Det går inte att sälja själva flaskan direkt till privatpersoner utanför Systembolaget. Jag funderade därför länge och väl över vad jag skulle kunna erbjuda som skapar ett mervärde till själva flaskan, som en del av crowdfunding-kampanjen. Jag fick tipset om att göra en lampfot och det kändes klockrent. Så här i efterhand är de många som sagt att de tycker att flaskan tillsammans med lampfoten blev skitsnygg, berättar Anna.

Om kampanjen lyckas, vad kommer bli nästa steg?

Det blir att skörda löv till produktionen, kicka igång den och produktionen av lampfoten, sen påbörjas leveransen i augusti. Det blir ju en hel del jobb med paketering och utskick såklart. Sen har jag en förhoppning om att detta ska skapa så mycket ”buzz” att jag får in fler ordar och kan producera ännu mer under sensommaren och hösten.

Besök bjorkvodka.se om du vill veta mer om Björkvodka och crowdfunding kampanjen.

Här är Årets kulturella och kreativa företag

Nyheter

Stort intresse för kreativa näringar under UF-mässan

Nyheter

Modedesigner från Umeå deltar i nationellt bootcamp

Nyheter

Innovativt samarbete för Norrlands framtida kultur

signa upp för vårt nyhetsbrev