Saad Abdelaziz är entreprenören bakom företaget Wisalsson AB som med sin nya förpackning av tuggummin öppnar för nya affärsmodeller samtidigt som den ska minska nedskräpning och således saneringskostnader för samhället.
Arbetet med affärsidén kring den nya tuggummiförpackningen har pågått i över ett år och med affärsstöd av Almi Företagspartner. Sedan starten har Saad genomfört intervjuer med potentiella kunder och återförsäljare, etablerat kontakt med producenter samt utvecklat en användbar prototyp.
Att tuggummin slängs i naturen innebär stora problem för miljön då ett tuggummi tar 20-25 år att bryta ner. Därtill kostar sanering av tuggummi samhället flertalet miljoner kronor varje år. Med Wisalssons nya förpackning hoppas Saad kunna minska miljöpåverkan samt minska kommuners kostnad för sanering.
Jag drivs av att vara med och bidra till att tuggummibranschen minskar sin miljöpåverkan och samtidigt smartare användning av skattemedel. Att kombinera detta med att bygga ett hållbart internationellt bolag är väldigt härligt, berättar Saad.
Under våren arbetar företaget med att säkra initial finansiering för att möjliggöra produktion och vidare marknadsarbete. I nuläget finns kontakt med ett par investerare och dialog med andra finansieringsmöjligheter. Parallellt med finansieringsarbetet deltar Saad i eXpressprogrammet för att utveckla sin affärsidé vidare och ta nästa steg mot ett hållbart företag.
Jag hoppas att deltagandet i programmet ska ge insikter i affärsutveckling och skapa en tydligare väg framåt. Både i stora drag men även i detaljer exempelvis tonalitet i marknadsföring berättar Saad.
Hittills har det genomförts två workshops i programmet och tillsammans med de andra deltagarna har Saad arbetat med designprocessen, marknads- & kundanalys samt att identifiera entreprenörens inre drivkrafter.
Jag gillade framför allt IKIGAI-modellen. Med den kunde jag konkretisera mina egna och företagets värderingar. Det arbetet blir en viktig kompass i fortsatt utveckling av Wisalsson avslutar Saad.