I början av februari drar den nya versionen av eXpressions inkubatorprogram Creatives igång. Programmet får ett helt nytt upplägg där erfarenheter bland annat dragits från det avancerade affärutvecklingsprogrammet Future Retail Lab. I det nya programmet läggs stor vikt på internationalisering och hållbarhet.
Den nya satsningen speglar vad som händer hos oss på eXpression just nu. Vi höjer nivån ytterligare inte minst genom att omsätta kunskap och insikter som vi samlat på oss från lyckade satsningar inom till exempel handel, design och mode. Det nya programmet innebär en tydligare spets vilket ställer högre krav på oss och på företagen, säger Barbro Renkel, vd vid eXpression Umeå.
Varje år stöttar företagsinkubatorn eXpression Umeå cirka 100 kulturella och kreativa företag och 150 affärsidéer i sin utveckling. Genom åren har en rad branschsatsningar genomförts, däribland det uppmärksammade acceleratorprogrammet Future Retail Lab som riktade sig till handel och besöksnäring med inslag av handel. Det är mot bakgrund av dessa erfarenheter som det nya programmet har utvecklats.
Omvärlden skiftar snabbt just nu och det är viktigt att vi som inkubator är inlyssnande och följsamma. Vi ser ett tydligt behov av att utveckla vårt stöd till bolag som befinner sig i en tillväxtfas. I och med att vi nu arbetat igenom programmet från grunden tror vi att fler företag kan accelerera sin utveckling, inte minst inom områden som hållbarhet och internationalisering, menar Annakarin Nyberg, som tillsammans med Anna Wikholm Kjellberg ansvarar för Creatives.
Vi vet att många kulturella och kreativa företag har möjlighet att vara internationella från dag ett, inte minst inom till exempel design, spel och musik. Dessutom är hållbarhet och cirkulära lösningar ofta centrala när man utvecklar sina företag inom dessa branscher. I det nya programmet vill vi ta vara på det och skjuta till ännu mer expertis och riktade insatser inom dessa områden, säger Anna Wikholm Kjellberg.
Det nya avancerade affärutvecklingsprogrammet Creatives startar i början av februari 2023. Sista ansökan är 31 oktober.
Creatives
Vad: Ett nytt avancerat affärsutvecklingsprogram.
När: Start den 8 februari 2023, sista anmälningsdag 6 nov. Programmet pågår ett år med möjlighet till förlängning.
För vem: Startups inom kulturella och kreativa branscher.
Tillsammans med experter och affärscoacher får deltagare möjlighet att utveckla och fördjupa sig inom olika kunskapsområden i syfte att ta sin startup till ett hållbart företag. Programmet riktar sig till entreprenörer som har en utvecklingsbar produkt, prövad mot en tilltänkt målgrupp och marknad. Som deltagare är man en del av eXpression community och miljö som innefattar kontorsplatser, två makerspaces och möjlighet till nätverkande. Creatives pågår under ett års tid med möjlighet till behovsprövad förlängning.
Exempel på workshops som ingår i programmet: affärsmodeller och omvärldsanalys, varumärke och värdeskapande, prissättning och paketering, finansieringsmodeller för tillväxt, internationalisering och exportmognad.
Kulturella och kreativa branscher
De kulturella och kreativa branscherna är en bred och heterogen sektor med företag inom alltifrån arkitektur, design, mode, scenkonst och spel, för att nämna några. I grunden handlar det om företag som använder eller bygger vidare på konstnärliga och kulturskapande processer, i kärnan av sin affärsidé eller som råvara.
Omslagsbilden fr v: Anna Wikholm Kjellberg och Annakarin Nyberg.