Tisdagen den 22 mars avrundades programomgång tre av acceleratorprogrammet eXpression Future Retail Lab. Programmet vars upptagningsområde sträckt sig från Höga kusten i söder till Piteå i norr har haft 16 deltagande bolag. Acceleratorprogrammets målgrupp har varit ägardrivna bolag inom handel- och besöksnäring. Företagen har genom programmet getts möjlighet att utvecklas och fördjupa sig inom olika kunskapsområden. Allt från exempelvis affärsmodellsanalys, omvärldsbevakning, varumärke, kommunikationsstrategier, sociala medier, konsumentbeteende och försäljning till frågor som rör logistik, internationalisering, ledarskap och värdskap. Under den tolfte och avslutande träffen presenterade bolagen sina uppdaterade affärsplaner innehållande genomförda eller planerade förändringar vad gäller exempelvis nya och/eller förfinade affärsmodeller, kommunikationsstrategier och samarbeten.
Coronapandemin har inneburit att programmet delvis har genomförts digitalt och vid vissa tillfällen som hybrida träffar. Vid den sista och avslutande sammankomsten möttes företagen fysiskt. 10 av de 16 företag som deltagit i programomgång tre var på plats för att presentera sin utvecklingsresa.
Vår upplevelse efter tre genomförda programsatsningar är att det är en stor fördel att kunna träffa gruppen i en fysisk miljö. Men med de förutsättningar som idag finns med digitala plattformar och hybrida lösningar så har vi ändå lyckats genomföra programmet till belåtenhet för de deltagande bolagen och för många har programmet inneburit förändringar som skapar än mer hållbara företag. Något som vi tydligt ser i den utvärdering de genomfört i samband med avslutningsträffen, menar Annakarin Nyberg, programansvarig affärsutvecklare Future Retail Lab.
Som en grand final visade Cecilia och Daniel Lindström från Järnsispens Matbod i Piteå upp ett axplock av sina delikatesser samtidigt som en ny och utvecklad framtidsplan presenterades.
Fortsatt affärsutveckling
De deltagande bolagen erbjuds fortsatt affärsutveckling vid eXpression Future Retail Lab. Acceleratorprogrammet har utgjort en treårig satsning i samarbete med Svensk Handel Stiftelse Köpmannaförbundet, Umeå Kommun och EU Strukturfonder. Sammanlagt har 44 bolag deltagit i acceleratorprogrammet sedan starten 2019.
Tack
eXpression Umeå vill slutligen rikta ett stort tack till samtliga deltagande bolag och finansiärer för programsatsningen eXpression Future Retail Lab.