cropped-Artboard-1-100.jpg

Fr v. Barbro Renkel och Marlene Johansson. Fotograf: Maria Persson

Barbro Renkel tillförordnas som ny vd för eXpression Umeå

Fr v. Barbro Renkel och Marlene Johansson. Fotograf: Maria Persson

Det står nu klart att Barbro Renkel tillförordnas som ny VD för företagsinkubatorn eXpression Umeå från och med 1 januari 2021. Barbro har tidigare arbetat som senior affärsutvecklare inom organisationen och har erfarenhet av innovationssystemet och den kreativa sektorn på regional, nationell och internationell nivå. Företagsinkubatorns tidigare vd Marlene Johansson går vidare till en forskartjänst inom RISE.

– Det känns både inspirerande och roligt att vidareutveckla det som Marlene initierat under eXpression Umeås tre senaste år. Den kreativa sektorn i Umeå har aldrig varit mer intressant och spännande. Det är företagare som ständigt ligger i framkant, utvecklar nya affärsmodeller och på ett naturligt sätt tar ansvar för en hållbar utveckling. Som inkubator för dessa progressiva näringar blir det därför extra viktigt att fortsätta utveckla och utmana oss själva. Det arbetet ser jag framemot att leda, säger Barbro Renkel.

För närvarande involverar eXpression Umeås verksamhet cirka 90 företag i olika faser och omges av ett starkt nätverk av både lokala kreatörer och samarbetspartners från alla samhällets sektorer. Inkubatorn har varit med om en snabb tillväxt och under den senaste tiden tagit plats som en stark nationell aktör i branschen.

– eXpression Umeå har under Marlenes ledning tagit position som en av Sveriges ledande inkubatorer för de konstnärliga, kulturella och kreativa näringarna. Genom att vi nu internt tillförordnat Barbro Renkel som ny vd skapas goda möjligheter att bibehålla en kontinuitet i verksamheten samtidigt som vi arbetar med bolagets långsiktiga utvecklingsplan och färdriktning. Det känns spännande att fortsätta arbetet tillsammans med Barbro och det starka teamet av medarbetare, säger Roland Carlsson, styrelseordförande, eXpression Umeå.

Marlene Johansson går vidare till en forskartjänst inom RISE där hon kommer arbeta med forskning som rör den kreativa sektorn samt axla rollen som projektledare för ett framtida europeiskt kunskaps- och innovationsprogram (KIC) för de kulturella och kreativa näringarna.

– Barbro är helt rätt person att leda eXpression Umeå mot nya framgångar. Hon har lång erfarenhet av innovationssystemet och har varit med och byggt upp verksamheten från start. För mig har detta varit ett drömjobb, att tillsammans med fantastiska människor utveckla inkubatorn och vara en del av den kreativa och inkluderande miljö som eXpression Umeå är. Jag vill verkligen lyckönska Barbro och hela teamet. Jag ser framemot att vi tillsammans fortsätter bidra till Umeås och regionens kreativa sektor. Tillsammans är vi starka, säger Marlene Johansson, nuvarande vd vid eXpression Umeå.

Fler pressmeddelanden
29 December, 2023
Frida Wimelius förstärker eXpression Umeå efter årsskiftet
20 June, 2023