Under sju veckor har tio lovande formgivare gjort verklighet av sina produktidéer i programmet Summer eXpression. I tätt samarbete med lokala tillverkare har nya bruksföremål blivit till och torsdag den 6 oktober lanseras de i begränsad upplaga på Designtorget i Stockholm.

• På Designtorget brinner vi lite extra för att ge unga formgivare en plattform att synas på. Det har varit en del i vår verksamhet sedan starten 1993. Samarbetet mellan Designtorget och eXpression började år 2017 och några av Designtorgets mest älskade produkter kommer från samarbetet. Som samarbetspartner vill Designtorget att projektet ska bli tillgängligt för fler och underlätta för formgivarna att nå ut med sin idé, innovation och design, berättar Malin Wåhlström, inköpschef Designtorget.

Årets tio formgivare är alla studenter från Designhögskolan eller Arkitekthögskolan i Umeå. Under sju veckor i sommar har de fått gå igenom hela designprocessen från idé till färdig produkt. De har också fått nya kunskaper om företagande, som till exempel prissättning och marknadsföring. Att ta fram en säljbar produkt har varit målet men även att de ska få lärdomar och kunskaper längs vägen, sådant som man inte kan lära sig om man inte går igenom hela processen.

• Ibland går det inte som man hade tänkt sig, då måste man hitta nya vägar framåt. Att bli en bra problemlösare och lära sig att ta beslut under processen, det är bra erfarenheter att ha med sig i framtiden. Tanken är att de ska ha fått med sig en verktygslåda som de kommer ha nytta av även efter programmet är slut, berättar Fanny Lindén, programansvarig Summer eXpression.

Uppdraget har varit att tillsammans med producenter i området ta fram bruksföremål, saker vi använder i vardagen. Alla produkterna är svensktillverkade och majoriteten av dem är tillverkade i Västerbotten. Torsdag den 6 oktober kl.17 lanseras produkterna i Designtorgets butik på Götgatan i Stockholm. Lanseringen inleds med en vernissage där formgivarna berättar om respektive produkt.

• Vi hoppas såklart på att hitta framtida designfavoriter bland årets bidrag. Det är också superintressant att träffa och höra formgivarna berätta om sina produkter, designprocessen och tillvägagångssätt. Jag kan verkligen rekommendera att man kommer på invigningen 6 oktober, säger Malin Wåhlström, Designtorget.

I samband med lanseringen är det även säljstart för produkterna. Under en månad kommer produkterna finnas till försäljning i Designtorgets butik på Götgatan i Stockholm och i fyra månader på designtorget.se, eller så långt lagret räcker.

Om programmet Summer eXpression

Summer eXpression genomförs för att synliggöra, utveckla och knyta ihop unga formgivare och duktiga producenter som finns i regionen. Kontakterna som skapas banar väg för såväl nya innovationer som företag. Med programmet vill vi hylla väldesignade bruksföremål och bidra till fler lokalproducerade och designade produkter samt agera språngbräda för ett fortsatt entreprenörskap.

8 September, 2022
Expression Umeå förstärker med ny kompetens inom mode och e-handel