Nio entreprenörer utvecklar nya affärsidéer

Fr v. Pontus Bengtsson, Erika Sandberg, Sara Sandström (pausat deltagandet), Nathalie Shik, Agnes Sjöström, Caroline Kjellsson, Sanna Jonsson, Hilda H Strandberg, Hanna Jansson och Petter Hendfridsson. FOTO: Bea Holmberg.

Nio entreprenörer utvecklar nya affärsidéer

Hösten på eXpression Umeå betyder en ny upplaga av förinkubatorsprogrammet eXpress. Den här gången är det nio entreprenörer som tar del av verktyg, modeller och branschexpertis. Förhoppningen är att lägga grunden för fler hållbara företag som berikar Umeå, Sverige och världen.

Det är en härlig mix av olika branscher, affärsidéer och individer. Just den mixen är en otrolig styrka eftersom deltagarna ger varandra nya perspektiv och erfarenheter. Att dra i gång expressprogrammet är alltid en höjdpunkt. Energin från entreprenörerna är omöjlig att motstå, säger affärsutvecklaren Oskar Riby som ansvarar för förinkubatorn.

eXpressprogrammet inleder med nio praktiska workshops där deltagarna tar del av verktyg, modeller och branschexpertis. Därefter fortsätter arbetet med individuell coaching och utveckling av affärsidéerna under några månader.

Tanken är att först få verktygen och sedan att använda dem och fördjupa arbetet. Vi lägger stor vikt på den personliga resan och de olika behov man har. Som coacher finns vi hela tiden till hands redo att bolla idéer, utmana och bidra till att sätta upp en hållbar plan, berättar Oskar Riby.

HÖSTENS DELTAGARE AV EXPRESSPORGRAMMET

Agnes Sjöström, Lyckopodden
Skapar ett välmående och mer hållbart samhälle genom att göra Sveriges befolkning lyckligare med hjälp av sin podcast.

Caroline Kjellsson, Halo Fine Jewelry
Driver en guldsmedsateljé i Bodbyn. Verksamheten består av två delar: nytillverkning och reparationer av guld och silversmycken till företagskunder samt design och tillverkning av smycken i silver och guld till privatkunder.

Erika Sandberg, Folkets galleri
Säljer mobila mötesplatser för dialog och kreativitet. Dialogen utgår från en samtalsmetod som bygger på fördjupade samtal mellan människor.

Hanna Jansson, Allt kan gå åt skogen
Utvecklar en spelpåse riktad till barnfamiljer med temat ”Svenska skogen”.

Hilda H Strandberg, Digni Design
Designer och sömmerska med fokus på cirkulärt mode och social hållbarhet som kombinerar nyproduktion, designtillpassning och reparationer.

Nathalie Shik, Rötter
Skapar och säljer trä- och skinnhantverk inom skate och klättring.

Petter Hendfridsson, arkitekt
Ritar och bygger materialsmarta och yteffektiva bastur.

Pontus Bengtsson, Sustainable Living Consultant
Spelutvecklare som skapar ett spel som pedagogiskt synliggör våra klimatvals påverkan på ekosystemet.

Sanna Jonsson, Isoletto
En mönsterformgivare som skapar och säljer digitala mönster som kunder köper eller licenserar. Trycker även mönster på olika produkter.