cropped-Artboard-1-100.jpg

Umebon Anna Morén står bakom Björkvodka från Björkarnas stad. FOTO: Privat

Norrländsk Björkvodka gästar Spritmuseum

Umebon Anna Morén står bakom Björkvodka från Björkarnas stad. FOTO: Privat

Den 16-17 december intar Björkvodka från björkarnas stad (Umeå) Spritmuseum i Stockholm. En vodka som har fått beröm av konnässörer över hela landet för sin alldeles speciella björksmak.

– Det känns jättekul med norrländskt finbesök, vi välkomnar alla nya, spännande initiativ, speciellt när det gäller småskaligt och närproducerat – och under den kategorin faller ju definitivt Björkvodka, säger Madelaine Pettersson, konceptutvecklare vid Spritmuseum. Sen är den ju fantastiskt smakrik och god, så det blir verkligen kul att få presentera den för våra besökare.

Det är Umebon Anna Morén som kläckte idén om Björkvodka från björkarnas stad och drog igång projektet under pandemin, med hjälp av Tevsjö destilleri utanför Järvsö. Björkvodkan, som är gjord på ekologisk råg från Tevsjö, björklöv, björksav och björksocker, har en utpräglad och stark björksmak som sticker ut i sin kategori.

– Jag är sjukt taggad och glad över att få äran att göra detta finbesök i huvudstaden! Björkvodka har fått en fantastisk respons bland de krögare och restauranger jag träffat. Det är härligt att den norrländska själen går in i hjärtat på dem, säger Anna Morén, upphovskvinnan bakom Björkvodka.

Lördagen den 17 december med start klockan tolv gästar Anna själv Spritmuseum i Stockholm för att visa upp sin nya produkt, men besökare kan redan från fredagen ta del av Björkvodka.

Under hösten 2022 släpptes den andra omgången på 100 flaskor. De är tillgängliga hos följande återförsäljare:

STOCKHOLM: Grand Hôtel, Nobis Hotel, Restaurang Ekstedt och Spritmuseum

UMEÅ: Facit Bar och Gotthards Krog

JUKKASJÄRVI: Icehotel

För mer information:

Anna Morén
Upphovskvinnan bakom Björkvodka från Björkarnas stad
bjorkvodka@gmail.com

Fler pressmeddelanden
29 December, 2023
Frida Wimelius förstärker eXpression Umeå efter årsskiftet
20 June, 2023