Under fyra dagar i oktober kommer Milano att glittra och glimma lite extra när det årliga eventet Milano Jewelry Week förgyller staden. 750 utställare från hela världen kommer finnas på plats. En av utställarna är smyckesdesigner Stina Uhrberg som nu satsar internationellt med sitt företag Urberg Design.

• Drömmen om att ställa ut min smyckeskonst i Milano har funnits länge och i början av 2021 såg drömmen ut att bli verklighet. En representant från Milano Jewelry Week skickade en inbjudan om att ställa ut vid kommande evenemang. De hade hittat mig via Instagram och älskade min värdegrund och mitt formspråk. Efter en process stod det klart att jag hade fått en plats men tyvärr blev smyckesveckan inställd på grund av pandemin. Men nu är det äntligen dags, berättar Stina Uhrberg.

Milano Jewelry Week är ett event enbart för smycken med utställningar, branschmingel, föreläsningar, panelsamtal och prisutdelningar. Hit kommer designers, hantverkare, konstnärer, stylister, världsledande aktörer och enskilda kreatörer från hela världen. En bra möjlighet att komma ut på den internationella marknaden med andra ord.

• Bara att delta, att ha blivit inbjuden, det är ett fint erkännande. Men även att få testa mina produkter på en internationell marknad, vilken dröm! På kontinenten har de ett helt annat förhållningssätt till mode, smycken och accessoarer. Smycken har en annan status. Att ta ut svängarna applåderas ivrigt där medan jantelagen nog bromsar det i stor utsträckning här hemma, säger Stina.

Med sig till Milano har Stina två nya unika kreationer. Betula Solvo av järntråd och mängder av återbrukade vintagepärlor i både glas och kristall. Ett smycke att bära som en tiara eller ett halssmycke. Inspirationen kommer från tiden då vi har som mest snö och kyla, då längtan efter ljus och värmande solstrålar är stor. De frusna dropparna symboliserar även den blockering och låsning som pandemin innebar. Den stora och svåra längtan efter livet med frihet och sammanhang. Det andra smycket heter Folis Gelida. En kreation av restmaterial från en lokal industri som är format genom kallsmide. Smycket är tänkt att bäras som ett huvud- eller hårsmycke, eller varför inte på ena axeln. Kreationen är en hyllning till livet och våra årstider, samtidigt som det viskar om förra årets fallna och frusna löv.

De senaste tio åren har Stina skapat smycken av spillmaterial från lokala industrier och nu strävar hon efter att hennes smycken ska få ta mer plats i det internationella finrummet.

• Under smyckesveckan hoppas jag skapa kontakter som kan leda till nya uppdrag i framtiden. Gärna en kontakt i modebranschen eller hos någon stor aktör i Europa som kan mynna ut i ett samarbete. Men även uppmärksamhet i press och magasin, allt som kan ge positiv spridning världen över och som kan leda vidare till ännu ej drömda drömmar, säger Stina. Jag tror att det genuina, kvalitativa, hållbara och småskaliga är vägen framåt i både stort och smått.

Milano Jewelry Week pågår 20-23 oktober och Stina kommer ställa ut i kategorin Artistar Jewels. Förutom att finnas på plats i Milano kommer information och bilder om hennes smyckeskonst att spridas internationellt. Bland annat genom en årsbok som mässan sätter samman och sedan sprider över hela världen. Hennes smycken kommer även finnas till försäljning på deras digitala plattform overjewels.com.

Text: Maria Persson

8 September, 2022
Expression Umeå förstärker med ny kompetens inom mode och e-handel