På fredag bjuder eXpression Umeå, med sin satsning Future Retail Lab, in till samtal om Umeås handel och framtida stadsutveckling. Deltar gör Umeås näringslivschef Peter Juneblad tillsammans med Mona Lidén, centrumledare för Utopia Shoping, och tre entreprenörer som lyckas trotsa pandemins effekter. Panelsamtalet är en del av den satsning som pågår där innovativa affärsmodeller, experimentella kundupplevelser och nya samarbeten utforskas och utvecklas. Livesändningen leds av Annakarin Nyberg, affärsutvecklare vid eXpression Umeå.
Den laguppställning vi möter i panelsamtalet speglar den kraftfulla konstellation av ägardrivna bolag och nya handelsentreprenörer som tillsammans med oss arbetar med universitet, kommun, centrumbolag, fastighetsbolag och medborgare för att förstå framtidens hållbara handel, säger Annakarin Nyberg, programansvarig för affärsutvecklingsprogrammet Future Retail Lab vid eXpression Umeå.
Att nya grepp inom handeln efterfrågats har varit aktuellt länge och i och med coronapandemin har detta accelererat ytterligare. Tidigt visade det sig att kombinationen av att våga testa nytt och bryta normer varit framgångsfaktorer för att lyckas i den omställning som måste till för att möta det nya normala. Umeå har flera goda exempel på entreprenörer som gått mot strömmen.
Det enda vi kan vara säkra på är att allt alltid är i förändring. Våra sätt att handla, kommunicera och uppleva ser idag helt annorlunda ut än vad de gjorde för bara några år sedan. Pandemins effekter har varit omfattande och svåra att förutse, samtidigt skapas helt nya möjligheter när beteenden förändras. De entreprenörer som vågar anta utmaningarna och lyckas ställa och pricka rätt i efterfrågan är de som kommer lyckas. Detta ser vi effekter på redan nu, säger Peter Juneblad, näringslivschef vid Umeå kommun.
Förutom Peter Junebland kommer Utopia Shoppings centrumledare Mona Lidén finnas med i livesändningen, tillsammans med tre bolag som lyckats ställa om och hittat vägar fram trots coronapandemins framfart. Det handlar om klassiska H&H i Hörnefors som bland annat genomfört digitala modevisningar och erbjuder facetimeshopping samt figurspelsbutiken Fantasia och Meretes ekobutik som båda hittas i centrala Umeå – två företag som vågat testa nytt och lyckats.
Alla perspektiv är viktiga för att hantera den branschomvandling som under 2020 kraftigt accelererat och ytterligare komplicerats av coronapandemin. Det är viktigt att vara med och skapa förutsättningar för de enskilda bolagen att utvecklas, konstaterar Annakarin Nyberg.
Samtalet kommer hållas i eXpression PoP-in i MVG-gallerian – ett av flera strategiska initiativ som tagits inom ramen för Future Retail Lab. Lokalen är resultatet av ett samarbete med fastighetsägaren MOFAB och fungerar som en testyta för framtidens handel med ambitionen att låta nya kreativa koncept få utrymme och möjlighet att driva utvecklingen framåt.
Livestream
”Starka varumärken och butiksglöd – en förutsättning för framtidens hållbara handel?” sänds live på facebook, fredagen den 27 november kl. 12:00.
Länk till streamen hittar du här.
För mer information:
Annakarin Nyberg
annakarin.nyberg@expressionumea.se
070-667 94 43