Två gånger per år arrangeras eXpress-programmet för kreatörer inom kulturella och kreativa näringar. Programmet som drivs av företagsinkubatorn eXpression Umeå syftar till att utvärdera nya affärsidéer och lägga grunden till framtidens hållbara företag. I tisdags var starten för terminens program och 19 företagsidéer antogs till programmet.
eXpression Umeå driver flera program i syfte att utveckla företag inom de kulturella och kreativa näringarna. eXpress-programmet är för många kreatörer som söker sig till företagsinkubatorn det första steget att utveckla sin idé och passion till ett hållbart företag.
Vi märker att antalet företagare inom dessa branscher är många och att intresset för våra program fortsätter att växa från år till år. Under 2019 har vi träffat över 100 nya affärsidéer och till eXpress-programmet, som ofta är det första steget att förverkliga dessa idéer, har 40 affärsidéer antagits och testats. – Oskar Riby, affärscoach för eXpression Umeå och programansvarig för eXpress-programmet.
Bland de antagna företagsidéerna finns bland annat Joar Mattsson som designar nya kreativa hållbara Attefallshus, Milad Hossein Beky, Matthew Carlstedt och Anton Ekström som tillsammans formar musikkollektivet MÄJEB och produktdesignern Meimei Montan.
Personligen tycker jag att mixen av kreatörer är det bästa med programmet. Det skapar en otrolig dynamik och trots att de är verksamma i olika branscher har de värdefull feedback till varandra i uppstartsskedet av företagen, fortsätter Oskar.
Programmet pågår fram till 26 november och målet är att de deltagande kreatörerna ska erhålla värdefulla verktyg, modeller och nätverk som ska lägga grunden för dessa framtida hållbara företag.