Artisten Hanna Ögren lanserade i somras sin crowdfunding kampanj, ”Take Me to Paisley” Debut Album och igår nåddes målet 6000 €. Vi har träffat Hanna som berättar om Take Me to Paisley och hennes tips för andra crowdfundare.
Berätta kort om dig och ditt företag
– Jag är vokalist, låtskrivare och vad jag kallar ”musicpreneur”. Jag gör musik under namnet Hanna Ogren men mitt företag heter ”Take Me to Paisley”. Musiken är en eklektisk blandning av mitt svenska ursprung och det funkiga soundet från Minneapolis.
Du har nyss nått målet för din crowdfunding-kampanj, grattis! Vad var det för kampanj och vad ska de insamlade pengarna gå till?
– Tack så mycket! Det känns jättekul! Det var en crowdfunding/förbeställningskampanj av min debutskiva som jag planerar släppa i slutet på november i år. Pengarna kommer gå till bl a producenten/musikern som kommer jobba med albumet, produktionen av själva CDn och merchen samt marknadsföring och sådana kostnader. Allt insamlat kommer alltså gå till produktionen av min första fullängdare.
Crowdfunding verkar ju kanon. Vad är din upplevelse av det?
– Jag är positivt inställd till crowdfunding, har gått i tankarna om att göra en i flera år men har liksom inte varit riktigt redo förrän nu. Det kräver dock rätt mycket engagemang. Själva kampanjen är ju klar men nu fortsätter arbetet med att göra klart albumet, fixa merch och sen skicka ut allt till de som har beställt. Men allt det där är ju kul och sånt jag vill hålla på med, så det ska nog gå bra
Har du tips till andra som vill testa Crowdfunding?
– Ja, bara gör det! Men planera så mycket det bara går innan. Jag saknar frågan ”Vad skulle du göra annorlunda nästa gång?” (Vi tar till oss feedbacken och lovar att bli bättre nästa gång).
Så vad skulle du göra annorlunda nästa gång?
– Nästa gång ska jag ha bättre strategier planerade…marknadsföring, vad jag vill kommunicera mm. Allt det där kom jag på under tiden nu, vilket ju funkade men jag tror att jag skulle känna mig lugnare om det redan fanns på plats vid lansering. Viktigt är också att göra en budget för själva kampanjen…tråkigt om alla insamlade pengar går åt till att producera merch t ex. Men som sagt, bortsett från det här så kan jag bara rekommendera crowdfunding…om inte annat så är det ett superbra tillfälle att connecta med sin publik (kunder) och det är ju aldrig fel.
Se Hannas Crowdfundingkampanj här.
Fotograf: Olivia Modalen
Hanna Ögren deltog under våren 2020 i eXpressprogrammet.