fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Testplattformen Pop-in tackar för denna gång

Testplattformen Pop-in tackar för denna gång

Hösten 2019 drog eXpression Umeå igång en pionjärsatsning i MVG-gallerian – tillsammans med fastighetsägaren MOFAB – med syfte att utforska framtidens hållbara handel och stadskärna. Pop-in har varit en testplattform där kreatörer och entreprenörer från inkubatorn getts möjlighet att visa upp sina erbjudanden och arrangera events, utställningar och pop-ups. Efter ett och ett halvt år av lärdomar och nya insikter avslutas nu projektet.

– Det har varit otroligt roligt och lärorikt att få möjlighet att utforska vad morgondagens handel och stadskärna skulle kunna innehålla. Utan fastighetsägaren MOFAB hade detta initiativ inte varit möjligt. Vi är glada att det finns så modiga och innovativa aktörer i staden som är villiga att testa nya grepp, säger Anna Wikholm Kjellberg, som tillsammans med Annakarin Nyberg ansvarar för projektet.

Syftet med eXpression Pop-In har varit att utforska framtidens hållbara handel och stadsutveckling. Vad händer om en yta läggs i händerna på nya kreativa entreprenörer? Foto: Oskar Sandström

Ytan i MVG-gallerian har designats för att vara en kreativ, tillgänglig och inkluderande plats och har använts för bland annat workshops, livesändningar, rörelsebanor för barn, pop-up butiker, utställningar och mycket mer. Fokus har legat på flexibilitet och tanken har varit att se lokalen som en plattform, eller scen, där nya affärsmodeller, koncept och uttryck hamnat under lupp – utifrån ett lekfullt och nyfiket perspektiv.

– Vi var, och är, genuint nyfikna på vad som skulle kunna hända om man gav en sådan yta möjlighet att formas av kreativa och nytänkande entreprenörer. Vi behöver våga flytta och korsa gränser för upptäcka nytt, eXpression Pop-in har var ett sätt att låta det hända, säger Anna.

Dokumentation från ”Green Friday” där en rad olika kreatörer gick samman för att använda plattformen Pop-In. Syftet var att synliggöra hållbar konsumtion.

Genom att utmana den traditionella handelsplatsen i en galleria och skapa nyfikenhet bland stadens besökare har testplattformen bidragit till ett ökat flöde i gallerian. Det varierande innehållet har även inneburit att olika typer av konsumentgrupper korsat tröskeln, vilket legat till grund för intressanta möten.

– Det finns absolut mer att upptäcka och testa utifrån det vi lärt oss hittills. Detta är inte sista gången vi skapar ett pop-in-koncept. Nu samlar vi alla insikter och idéer för att undersöka hur vi kan ta det vidare i framtiden, avslutar Anna.

Experten lär dig att laga dina plagg

Nyheter

DJ-duo skapar nytt jazzrum i Umeå

Nyheter

14 nya affärsidéer får stöd under hösten

Nyheter

Lyckopodden signar med streamingjätte

signa upp för vårt nyhetsbrev