fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Nya affärsmodeller förändrar textilbranschen

Nya affärsmodeller förändrar textilbranschen

Texten är skriven av Johanna B Wirell, VD och Partner [a] industri. Johanna har över 25 års erfarenhet av arbete i textilbranschen.


Textilbranschen är i större behov av förändring än någonsin och stora förändringar är på väg att ske. Hur ska en av världens smutsigaste branscher ställa om till ett socialt och ekologiskt hållbart arbetssätt?

Textilbranschen är i grund och botten ett hantverksyrke
I Sverige designas många plagg för att sedan tillverkas av producenter i låglöneländer. Hantverk är som bekant tidskrävande och tid är pengar. 
Kommentarer och designjusteringar sker på det fysiska provet för att sedan skickas tillbaka till producenten, för ytterligare justeringar. Så här kan det fortsätta i flera omgångar. Tre eller fyra vändor av prover är inget ovanligt även för relativt simpla plagg. 

Bjud in ny teknik

Det vi behöver göra är att utveckla och modernisera ordet hantverksyrke och bjuda in den nya tekniken i vårt arbete. Just nu står vi mitt i ett paradigmskifte där 3D visualiseringsprogram som t.ex. Clo3D slår igenom på bred front i branschen.

Fler och fler modeföretag har nu tagit till sig den nya tekniken och börjat designa i 3D och skapa fotorealistiska visualiseringar direkt på skärmen, ett stort steg på vägen för att modernisera och utveckla hantverket.
Detta ersätter inte helt de fysiska provet, men genom att använda tekniken som finns tillgänglig så kan vi både snabba upp processer och få ner antalet fysiska prover till ett minimum. Varför inte även låta 3D visualiseringarna av plaggen ersätta antalet säljprover vi producerar. Att använda visualiseringarna som en del av säljprocessen.

Elefanten i rummet

Stort fokus läggs idag på utveckling av hållbara material och återvinning av textilier. Elefanten i rummet är dock att det produceras och konsumeras långt mycket mer textiler än vad vi har behov av och vad det finns ekologiska resurser till.

Vad kan man göra för att justera överproduktionen som existerar. Kan man vända ekvationen och hitta nya affärsstrategier?
Som konsument, skulle vi kunna vara beredda på att, precis som när vi köper en bil, få vänta på leveransen i 6-8 veckor?  

Kan man som företag vända på prismodellen?
Kan man vid förbeställning av produkten sälja varan till ett lägre pris, då man inte sitter på kostnader som lagerhållning och likande och när varan väl är producerad, öka priset, då man har fler kostnader att ta med i ekvationen. Kan vi sakta ner antal plagg vi producerar och tänka mer kvalité än kvantitet. 

Producera närmare slutkund

Det är också viktigt att titta på vart man producerar gentemot vart slutkunden befinner sig.
Att flytta produktionen närmare slutkund kan vare en mycket bättre hållbarhetsstrategi än att bara stirra sig blind på materialval. Det ena utesluter inte det andra, men att säga att man jobbar hållbart genom att enbart justera en del av processen räcker inte. Är slutkunden i Asien, så producera varorna där. Är slutkunden i Europa, producera i Europa. Är slutkunden i Skandinavien, ja varför inte, titta på möjligheten att producera i närområdet.

Även här behöver vi titta på och utveckla hantverket. Kan vi med ny teknik göra produktioner i vårt närområde mer effektivt och mindre kostsamt för slutkunden. Vi är i början av en stor förändring av en konservativ och hantverkspräglad bransch.
Hur vi kommer producera, sälja och konsumera kläder håller redan nu på att skifta och vi är bara i början av denna mycket spännande process. 

Nyheter

Musikdrömmen deltar vid Umeå Guitarshow 4–5 maj

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

signa upp för vårt nyhetsbrev