fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Tuff konkurrens då Umeås nya pris delas ut

Tuff konkurrens då Umeås nya pris delas ut

Den 16 juni är det äntligen dags för Umeågalan. I år är det första gången som priset ”Årets företag inom de kulturella och kreativa näringarna” delas ut och konkurrensen är stenhård. Efter en lång juryprocess och massor med fina kandidater återstår Underbaraclara, Storspoven och Turborilla.

Priset delas ut av eXpression Umeå i samarbete med Umeå fabriks- och hantverksförening.

Det är otrolig hedrande att med det lite udda yrke och det företag jag driver få bli nominerad och lyft som ett gott exempel i branschen, säger Clara Lidström, också känd som Underbaraclara, till Umeågalan.

Över ett hundra nomineringar kom in under hösten 2021 och nu står tre finalister kvar: Storspoven, Underbaraclara och Turborilla. Finalister som bland annat lyckats sticka ut på sin marknad och utmana rådande normer.

Till Umeågalan delade de tre nominerade med sig av sina erfarenheter – några anledningarna till varför de lyckats och lika passionerat forsätter att utvecklats inom sina respektive områden.

Mattias Wiking, vd för Turborilla, lyfter fram vikten av en stark kompass med egna värderingar. I det ingår att våga säga nej till möjligheter som inte passar dem.

Vi skippar snabba pengar om vi tror att det går ut över arbetsförhållanden för våra medarbetare eller på våra spelare. En annan viktig sak är att vi utvecklar våra spel i nära samarbete med de utövare som finns i sporten. Då får vi snabbt feedback från våra spelare ur ett spelarperspektiv, men det hjälper oss även att fortsätta vara sanna mot sporten, menar han.

Tuff konkurrens bland de nominerade inför att Årets företag inom de kulturella och kreativa näringarna ska utsees. Bild: Umeågalan.se

En långsiktig fördel för oss är att vi inte ser på oss som företagare, utan att vi i första hand fokuserar på vårt skapande. Man ska göra det som känns kul, vettigt och hållbart och inte oroa sig så mycket om vad andra gör, säger Samuel Isaksson, vd för Storspoven.

Clara Lidström menar att det är viktigt att bli bra på hantverket bakom för att kunna utvecklas inom hennes bransch.

Det gäller vare sig du vill bygga företag via sociala medier eller rent av jobba som influencer. Skriv, fota, filma, podda, paketera och skapa idéer – lär dig av de bästa, gå kurser, läs böcker. Konkurrensen är otrolig och den som inte har ett eget unikt erbjudande når inte genom bruset, säger hon.

Clara understryker att ett vinnande koncept under åren har varit att arbeta med de som är bättre än hon själv.

– Varje person som jag plockar in ska vara den bästa inom sitt område, vare sig det handlar om en redaktör eller en assistent, säger hon.

Läs hela artikeln på Umeågalan.se – där kan du även ta del av nomineringstexterna.

Nyheter

Musikdrömmen deltar vid Umeå Guitarshow 4–5 maj

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

signa upp för vårt nyhetsbrev