fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

VÄRDEDRIVNA INVESTERARE MÖTER UMEÅS KREATIVA BOLAG I NYTT NATIONELLT FORUM – CREATIVE STAGE

VÄRDEDRIVNA INVESTERARE MÖTER UMEÅS KREATIVA BOLAG I NYTT NATIONELLT FORUM – CREATIVE STAGE

Den 6 februari på Grand Hôtel i Stockholm hölls för första gången eXpression Umeås investerarforum, Creative Stage – ett banbrytande forum som ger möjlighet för värderingsdrivna investerare, finansiärer och privata affärsänglar att etablera nya samarbeten med bolag inom de kreativa näringarna och framtidens handel. Det nya forumet kommer hållas två gånger på år med syfte att stärka företagens utveckling och tillväxt samt främja en hållbar utveckling i samhället.

Det var sju företag inom både den kreativa näringen och framtidens handel i Umeå som träffade lika många nationella investerare när årets första Creative Stage gick av stapeln under Västerbotten på Grand Hôtel i förra veckan. Investerarna representerade ett paradigmskifte inom branschen med ett stort fokus på hållbarhet – synsätt som går i linje med bolagen på eXpression Umeå och acceleratorn eXpression Future Retail.
Det handlar om företag och investerare som vill bygga ett samhälle där vi tar gemensamt ansvar för en hållbar utveckling.

– För oss är det stort att vi nu kan samla nytänkande och ansvarstagande investerare tillsammans med bolag med spetsiga, innovativa och hållbara affärsmodeller inom både handeln och den kreativa industrin. Vi står inför ett paradigmskifte och det är de kreativa företagen som leder väg genom starka ekosystem och nära gränsöverskridande samarbeten. Förändringen ställer nya krav när bolag ska värderas och därför är vi glada för möjligheten att samarbeta med investerare som ser samma utveckling.

Marlene Johansson, VD vid eXpression Umeå

Hos eXpression Umeå utvecklas idag ett 60-tal idéer och företag. Det råder en jämn fördelning mellan kvinnor och män och många av företagen inom exempelvis design, arkitektur, film och musik drivs av internationella kreatörer som flyttat till Umeå. Affärsmodellerna bygger på nära samverkan mellan såväl co-creators som kunder och det är det hållbara företagandet som står i fokus. Fem av de sju företag som presenterade sina affärsmodeller på Grand Hôtel var kvinnligt ägda bolag.

– Frågan om framtidens hållbara affärsmodeller är verkligen aktuell, i synnerhet i relation till handeln, och de entreprenörer som deltog under Creative Stage visar både förmåga, vision och integritet säger. Vi söker värderingsdrivna och långsiktiga partnerskap för att skapa förändring genom affärer. eXpression Umeå visar verkligen framfötterna när det gäller att plocka upp den typen av företagare och hjälpa dem framåt. Det gör deras arenor högst relevanta för oss.

Johanna Hallin, grundare av Srey Invest AB

– Creative Stage var inspirerande och energifylld med många intressanta bolag. Jag tycker det fanns tydlig substans i verksamheterna samt sunda och trovärdiga värderingar, vilket var kul att se. Det är inspirerande att många entreprenörer förstår värdet av att bygga hållbara verksamheter med kunden som “co-creator”. För framtidens bolagsbyggande handlar mycket om att knyta kunden närmare sig, inte bara se kunden som köpare utan snarare som medskapare och ambassadör för ens varumärke. Det handlar om att bygga meningsfulla nätverk av trogna följare som kan marknadsföra ens produkter och tjänster mot sina respektive nätverk. Vi på FundedByMe är otroligt glada över samarbetet med eXpression Umeå och ser fram emot fler spännande event tillsammans.

Mikael Näselius, Campaign Manager vid FundedByMe

Reflektioner från deltagande bolag:

”Att presentera för investerare är inte så enkelt. Det har varit en process att känna sig trygg och jag är glad över formatet som inte innebär att stå ensam framför kritiska drakar och bli ifrågasatt utan snare att utveckla i samverkan.”

– Karin Björk, Design by Björk

”Ett väldigt bra arrangemang och nytänkande mötesplats anordnat av eXpression Umeå. Varje investerare har sitt eget perspektiv, det ger valmöjligheter. Mycket bra och konkreta råd.” 

– Simon Nordberg, Childrens House

”Som företagare här i Umeå har jag fått en spark i baken och jag känner att jag är på rätt spår. Det känns jättekul och jag är säker på att det kommer leda vidare till nya spännande samarbeten” 

– Moa Gahlin, VD Bigaro

Nästa Creative Stage går av stapeln i Umeå den 4 juni i samband med UID Talks på Designhögskolan och på Konstnärligt Campus.

FAKTARUTA:

Den kulturella och kreativa näringen står för en stark tillväxt. Mellan 2016-2017 ökade exportvärdet från kreativa näringen från 16 miljarder till 21 miljarder svenska kronor vilket är en starkare tillväxt än övriga näringar inom svensk industri. Näringen innefattar ca 128 000 företag som anställer cirka 143 000 personer. Många företag är en- och fåmansföretag och så finns ett antal stora arbetsgivare. Dessa 128 000 företag omsätter cirka 376 miljarder svenska kronor (Tillväxtverket).

***

Från vänster i bild:
Barbro Renkel, eXpression Umeå, Tobias Sedlacek,Team Scandi, Annakarin Nyberg, eXpression Umeå, Simon Nordberg, Childrenshouse.se, Pia Johansson, Pias Stylist & Concept, Anna Wikholm, eXpression Umeå, Moa Gahlin, Bigaro, Karin Björk, Design by björk, Cecilia Sandström, M en Place, Maria Östensson, Östensson Design Studio, Marlene Johansson, eXpression Umeå.

Samtliga bilder är tagna av Oskar Sandström.


​FÖR MER INFORMATION

Marlene Johansson
VD, eXpression Umeå
marlene.johansson@expressionumea.se
070-6749539

Här är Årets kulturella och kreativa företag

Nyheter

Stort intresse för kreativa näringar under UF-mässan

Nyheter

Modedesigner från Umeå deltar i nationellt bootcamp

Nyheter

Innovativt samarbete för Norrlands framtida kultur

signa upp för vårt nyhetsbrev