Bland de deltagande företagsidéerna finns bland annat inredningsprodukter till köket, arkitekter och accessoarer.
Under tisdagseftermiddagen firades första träffen av eXpress-programmet med tårta. Förinkubatorsprogrammet eXpress består av sex stycken workshops med affärsutveckling i fokus inkluderar ämnen såsom affärsmodeller, ekonomitänk vid företagande och branding.
Till höstens omgång av programmet har 18 affärsidéer antagits och många av de deltagande entreprenörerna studerar, eller har nyligt avslutat sina studier vid Umeå universitet och främst vid högskolorna på konstnärligt campus. En annan del av entreprenörerna har rötter i det regionala näringslivet och en annan del har flyttat till Umeå från Stockholm och Barcelona för att delta i programmet. Gemensamt för alla entreprenörers affärsidéer är att de inkluderas i de kulturella och kreativa näringarna.
-Möjligheterna som finns i labben här på Sliperiet lockar många till inkubatorn, menar Oskar Riby ansvarig affärscoach för eXpress programmet.
Målet med programmet
Målet med programmet är att förbereda entreprenörerna inför den företagsresa som väntar framöver samt att skapa ett ramverk för att starta och driva eget företag. En viktig aspekt i att förbereda entreprenörerna är att få deltagarna att gå ut och möta sina potentiella användare och kunder för att möta marknadens behov.
-Vi arbetar från dag ett med att få entreprenörerna att gå ut och möta sina tilltänkta användare och kunder för att validera om det finns ett intresse för den produkt de vill skapa och om någon är villig att betala för denna, berättar Joakim Bergbom affärscoach på eXpression Umeå.
Nästa träff i programmet är 25 september och då fördjupas arbetet i entreprenörernas affärsmodeller.