fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Future Retail Lab i ny studie om Dark Design Patterns

Future Retail Lab i ny studie om Dark Design Patterns

Samverkan med Umeå universitet har från start varit en framgångsfaktor för eXpression Umeås acceleratorprogram, Future Retail Lab. Nu initieras ytterligare en studie där inkubatorn tillsammans med institutionen för informatik ska undersöka ägardrivna bolag inom handeln och deras förhållningssätt till dark design patterns – ett perspektiv som hittills varit relativt outforskat.  

För varje dag som går ökar antalet webbsidor och applikationer som använder tekniska lösningar och UX-design för att under radarn påverka användarnas beslutsprocess. Att systematiskt använda sig av dessa knep faller under begreppet dark design patterns – en teknik som kan nyttjas med både tveksamma och goda avsikter, men som allt oftare fått utstå kritik. Forskaren Rikard Harr från institutionen för informatik vid Umeå universitet startar nu en ny samverkansstudie på ämnet tillsammans med forskarkollegan och Future Retail Labs programansvarige, Annakarin Nyberg. 

Vi ska undersöka ägardrivna bolag inom handeln och deras syn på dark design patterns. Idag finns en mängd olika sätt att undermedvetet styra användares beslutsprocess. Allt från att lura och stressa kunder till beslut till att stödja dem att fatta mer informerade beslut. Det kan till exempel handla om att bidra med kunskap om produkter och tjänster och därmed ge en ökad service. Det här är ett outforskat perspektiv där det krävs mer kunskap, menar Rikard Harr, forskare vid institutionen för informatik, Umeå universitet. 

I pionjärssatsningen Future Retail Lab har eXpression Umeå ett unikt acceleratorprogram för handeln och besöksnäringen. En framgångsfaktor är det nära samarbetet med forskare och studenter vid Umeå universitet – där en nyckel är Annakarin Nybergs dubbla roller som både forskare i informatik och programansvarig för Future Retail Lab. 

Då jag står med fötterna i båda organisationerna kan jag smidigt verka för att vi bedriver samverkansforskning. Alltså att vetenskaplig kunskap förs ut utanför vetenskapssamhället och nyttiggörs i praktiken, och att viktiga erfarenheter och kunskaper från ägardrivna bolag inom handeln, besöksnäring och upplevelseindustri återförs till universitetet. På så vis skapas en fin grogrund för aktuell och relevant forskning. Det är en viktig växelverkan, konstaterar Annakarin Nyberg

» LÄS MER: Future Retail Lab

Nyheter

Musikdrömmen deltar vid Umeå Guitarshow 4–5 maj

Nyheter

Bidra till ett tryggare och mer inkluderande Umeå i sommar

Tio nya kreatörer i vårens startup-program

Nyheter

eXpression välkomnar ny nationell strategi

signa upp för vårt nyhetsbrev