fbpx

Johanna Forsberg ny ansvarig för eXpression Design

Johanna Forsberg ny ansvarig för eXpression Design

Från och med årsskiftet är eXpression Design, som tidigare var uppdelat mellan Örnsköldsvik och Umeå, ett enda större digitalt affärsutvecklingsprogram. Designern, konstnären och entreprenören Johanna Forsberg blir ny programansvarig. 
– Tillsammans med ett brett nätverk av innovativa kreatörer och entreprenörer ser jag fram emot att få vara en aktiv del i att plöja vägar för de kreativa näringarna i norr och bidra till att fler tar steget att satsa internationellt, säger Johanna. 

Johanna Forsberg driver ett internationellt designföretag med egna formgivna produkter och har även varit en viktig del i uppstarten och etableringen av High Coast Creative – en branschorganisation och nätverk för den kreativa näringen i höga kusten. Tidigare ansvarade hon för Öviksfalangen av designprogrammet men blir nu programansvarig när Umeå och Örnsköldsvik slås ihop. 

Den pågående pandemin har inneburit att det mesta i eXpression Umeås verksamhet ställts om till en digital miljö. Detta har såklart medfört en hel del utmaningar men även nya möjligheter. I en digital kontext spelar platsen mindre roll. Det blev därför självklart för oss att slå ihop de båda grupperna och fokusera ännu mer på att utbyta erfarenheter och skapa starka nätverk mellan designers och lokala tillverkare i norr. I och med att vi nu arbetar tillsammans skapas ännu bättre förutsättningar för det, säger Johanna. 

Vad händer i programmet under våren? 

Under hösten har idégenerering och protypande varit i fokus, varvat med att de testat idéerna mot marknaden. Gruppen går nu från den fasen rakt in i verkstan för att göra verklighet av sin design. Tanken med programmet är att få öppnade ögon för vad hela resan kring produktutveckling innebär, att det går att skapa lokalt och att steget mot en internationell marknad kanske är närmre än man tror. Våren och programmet avslutas med någon en vernissage, säger Johanna. 

I sluttampen av eXpression Design erbjuds en rad föreläsningar med syfte att stärka deltagarnas chanser att lyckas med sitt företagande efter programmet tagit slut. Närmast kommer det handla om att bygga sitt personliga varumärke, att lära sig att tjäna pengar på det man skapar och vad man behöver tänka på för att skydda sin design och sitt varumärke.  

En stor gemensam lansering för de 18 företagens produkter, som förädlats i programmet, planeras i maj. Om det blir helt digitalt eller live får tiden utvisa. 

Maria Persson, ansvarig för Örnsköldsviksavdelningen för eXpression Design. Foto: Elin Nerpin

I och med att Johanna blir programansvarig tar Maria Persson över ansvaret för Örnsköldsvikgruppen. De båda kommer arbeta tillsammans med utvecklingen av eXpression Design.   

FAKTA:
eXpression Design är ett framgångsrikt länsöverskridande samarbete mellan eXpression Umeå och det kreativa nätverket High Coast Creative i Örnsköldsvik. Programmet möjliggör fler branschöverskridande samarbeten mellan kreatörer och tillverkare.  
Programmet erbjuder verktyg som hjälper kreatörer att förverkliga sin idé. Målet är att ta fram en lokalproducerad produkt och att stötta kreatörer att växa i sitt entreprenörskap och förmåga att etablera hållbara samarbeten och nätverk. Förhoppningen är att stärka lönsamhet, hitta nya marknader och utveckla lokal produktion.  
Det finns även möjlighet till vidareutveckling, som ett senare steg, där fokus ligger på internationalisering och strategisk planering. 

Läs mer om programmet här.

Nyheter

Så håller entreprenörerna liv i affärsglöden

Nyheter

Se panelsamtalet affärsglöd i coronapandemin igen

Long read

Ingmar Inredning formar nya affärsmodeller under pandemin

Nyheter

Ansökan öppen för Future Retail Lab

signa upp för vårt nyhetsbrev

Mode, arkitektur eller design? Skriv in din mailadress och ange dina preferenser så får du en notis när ett nytt inlägg matchar dina intressen.