fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Nytt program för affärsutveckling – Designlabbet

Nytt program för affärsutveckling – Designlabbet

Både EU och FN sätter de kreativa och kulturella näringarna i centrum vid återuppbyggandet av samhällen efter pandemin. Det är en sektor som kommer att spela en avgörande roll för utvecklingen av hållbara, attraktiva och levande samhällen, men det är samtidigt den sektor som drabbats hårdast av den pågående pandemin. Nu krokar Sveriges Forskningsinstitut (RISE) arm med eXpression Umeå och Västerbottens Museum i ett samarbete för att stärka den kreativa sektorn. Designlabbet är namnet på satsningen där tradition och framtid smälter samman. 

Den kulturella och kreativa sektorn står för 3,2 procent av Sveriges BNP och är både viktig i den gröna omställningen och för människors välbefinnande. Sektorn har en unik potential i förmågan att leda utvecklingen mot jämställda, attraktiva och välmående städer såväl som landsbygder.

– Vi vet att den kulturella och kreativa sektorn spelar en avgörande roll för den utveckling som sker i norra Sverige just nu. Företag från den kreativa och kulturella sektorn bär en plats och bidrar till samhällen där fler vill leva, bo och verka. Men det är samtidigt en sektor som drabbats hårt av pandemin och därför vill vi genom Designlabbet arbeta för att stärka upp sektorn, säger Marlene A Johansson, senior forskare och affärs- och innovationschef på RISE.

Marlene Johansson
Marlene Johansson senior forskare och affärs- och innovationschef på RISE. Foto: Malin Grönborg

Designlabbet arbetar genom digitalisering, designkunskap och innovationsutveckling för att bidra till en hållbar tillväxt och innovationskraft inom kulturella och kreativa näringar i övre Norrland. Projektet kommer bland annat att bygga ett nätverk av producenter, arbeta med öppna testbäddar och lyfta berättelser om kreatörer och den kreativa processen. En annan viktig del i projektet är etableringen av ett affärsutvecklingsprogram för kreatörer och producenter. I dagarna har ansökan till den första av två planerade omgångar av affärsutvecklingsprogrammet öppnat. 

DESIGNLABBET

Designlabbets affärsutvecklingsprogram syftar till att öka kunskapen om hållbara designprinciper och hur vi kan använda kraften i vårt kulturarv för nya koncept, produkter, tjänster eller erbjudanden.

Designlabbet vänder sig till kreatörer och små företag inom den kreativa sektorn som vill stärka sin affärsmodell, sin lokala produktion, utveckla sitt varumärke genom storytelling samt hitta nya digitala produktionssätt att nå ut med sitt värdeerbjudande. 

Läs mer om programmet och ansök här.

– Designlabbets affärsutvecklingsprogram vänder sig till kreatörer och små företag inom den kulturella och kreativa sektorn. Genom programmet hjälper vi företag att stärka sin affärsmodell, tänka hållbarhet hela vägen, identifiera möjligheter till mer lokal produktion, utveckla sitt varumärke genom storytelling och hitta nya digitala produktionssätt för att nå ut med sitt värdeerbjudande, säger Barbro Renkel, VD vid eXpression Umeå.

Barbro Renkel
Barbro Renkel VD eXpression Umeå.


En viktig del i programmet handlar om att öka kunskapen för lång livslängd i koncept, föremål och produkter med utgångspunkt i vårt kulturarv. De deltagande företagen får chansen att lära sig mer om de immateriella värden och tidlösa kunskaper som formats genom historien. 

– Vi vill inspirera företagen med metoder och material från tidigare generationer och bidra till att dessa kunskaper förs vidare in i framtiden. Genom att utgå från hållbara designprinciper från förr kan företagen använda kraften i vårt kulturarv för att utveckla nya koncept, produkter, tjänster eller erbjudanden, säger Emma Ewadotter, projektledare på Västerbottens Museum. Designlabbet (Designprinciper för lång livslängd) är planerat att pågå under två år och projektet finansieras av EU-medel, Umeå Kommun och Region Västerbotten. 

Designlabbet
Emma Ewadotter, Barbro Renkel, Marlene Johansson, Oskar Riby, Matilda Henningsson. Foto: Malin Grönborg

Här är Årets kulturella och kreativa företag

Nyheter

Stort intresse för kreativa näringar under UF-mässan

Nyheter

Modedesigner från Umeå deltar i nationellt bootcamp

Nyheter

Innovativt samarbete för Norrlands framtida kultur

signa upp för vårt nyhetsbrev