Onsdagen den 1 mars genomfördes den andra träffen i inkubatorsprogrammet Creatives. Tillsammans med Peter Siljerud, trendspanare och framtidsforskare från Futurewise, fick företagen analysera omvärlden och testa sin affärsmodell i förhållande till trender och förändringar i omvärlden.
Det var en intressant dag med bra och användbara verktyg. Det blev tydligt hur viktigt det är att göra omvärldsanalyser och att trendspana för att hålla affärmodellen aktuell, konstaterar Anton Klocks, som driver inkubatorföretaget Klockworks.
En trend kan definieras genom att den har en tydlig riktning, att det blir mer eller mindre av något. Att den är faktabaserad och att det finns statistik som backar upp. Att den är objektiv och att den är långsiktig (3-5år).
Trender kan vara av två olika slag, menade Peter Siljerud.
Omvärldstrender: Generella trender som påverkar många företag direkt eller indirekt. Vanligtvis rör sig dessa spaningar inom områden som politik, ekonomi, värderingar, beteenden, teknik samt miljö- och klimat (tänk: allt större andel virtuella kundrelationer eller snabb utveckling av artificiell intelligens).
Branschspecifika trender: Trender som är särskilt påtagliga inom den specifika branschen där företaget är verksamt.
Deltagarna fick tillsammans titta över vilka trender som just nu har störst påverkan på deras egna verksamheter och landande i en lång lista. Exempel nedan:
- Konsumenter strävar efter transparens och trovärdighet
- Hållbarhet
- Ökat distansarbete och digitala möten som en följd av Coropandemin
- AI som verktyg för skapande
- AI ”tar över” och kompletterar arbetsuppgifter
- Metaverse
- Cirkulär ekonomi
- Blockkedjan
- Hög inflation och lågkonjunktur