Under pandemin ställdes företag inför förändrade förutsättningar vilket för många kom att bli en hård prövning med krav på omställning. De nya förutsättningarna innebar i sin tur ett behov av förändrade affärsutvecklingsprocesser för företagsfrämjare som på olika vis arbetar för att utveckla och stärka företag. Från pandemins olika faser finns lärdomar att dra som kan ligga till grund för framtida beslut. Dessa lärdomar presenterades och diskuterades i samband med ett erfarenhetsutbyte där Anna Wikholm Kjellberg och Annakarin Nyberg, som driver projektet Framtidens hållbara besöksnäring, mötte näringslivs- och affärsutvecklare från bland annat Piteå och Boden. Deltog gjorde även representanter från Företagarna och studenter från en yrkesutbildning inom besöksnäring som för tillfället är ute på praktik.
Affärsutvecklingsprogrammet Future Retail Lab har genomförts under tre programomgångar vid inkubatorn eXpression Umeå. Första programomgången genomfördes med start 2019 och avslutades innan pandemin kopplade sitt grepp om världen. Programomgång två och tre har däremot påverkats av pandemin och därav har de 32 bolag som deltagit under dessa programomgångar snabbt fått ställa om. Det har handlat om allt från att förändra och förfina befintliga affärsmodeller till att hitta nya marknader och vägar att arbeta kommunikativt.
I erfarenhetsutbyten av det här slaget frågar man sig ibland om företagen verkligen orkar affärsutvecklas just nu, i efterdyningar av en pandemi och en just nu orolig värld med krig och stigande inflation, säger Annakarin Nyberg projektledare för Framtidens hållbara besöksnäring.
Men, det har visat sig att resiliensen hos företagen är hög och många av bolagen har snabbt ställt om och utvecklat nya affärsmodeller samt effektiviserat sin kommunikation för att nå nya marknader, fortsätter Annakarin.
Future Retail Lab är nu avslutat och totalt har 44 företag deltagit i programmet under perioden 2019 – 2022. Programmet har fungerat som en testplattform för projektet Framtidens hållbara besöksnäring och visar på stor utvecklingspotential för företag inom handel och besöksnäring trots de utmaningar som pandemin har medfört.
Det har varit spännande att följa bolagen på deras utvecklingsresor och vi är glada över att kunna dela med oss av de erfarenheter och kunskaper som erhållits under den här perioden, menar Anna Wikholm Kjellberg affärscoach vid eXpression Umeå.