fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Ingmar Inredning formar nya affärsmodeller under pandemin

Ingmar Inredning formar nya affärsmodeller under pandemin

Ingmar Inredning grundades 2010 i Skellefteå och har sedan dess ständigt utvecklat verksamheten. 2014 flyttade man till större lokaler och 2018 växte man ytterligare genom att ta över grannbutiken. Trots att företaget ständigt växt berättar grundaren Marie Andersson att hon aldrig jobbat så hårt som det senaste året då pandemin slog till. 

Pandemin har inneburit mycket arbete för företag inom handeln men Marie väljer att ha en positiv syn på framtiden. Covid-19 har fört med sig många tragiska öden men även bidragit till en del positiv utveckling för handeln. För Ingmar Inredning har pandemin inneburit bland annat att företaget ökat användningen av sociala medier – att filma sig själva och bygga relationer med kunder digitalt. 

Jag vet inte om vi hade vågat ställa oss framför kameran innan pandemin. Men när den slog till hade vi inte längre något val berättar Marie. 

För Ingmar Inredning gäller en tagning, inga omtagningar när de filmar till sociala medier. De vill skapa en levande och naturlig känsla, som att kunden är nära, likt den känsla de önskar skapa i butiken. Dessutom innebär flera tagningar mer tid och resurser från företaget. Trots att företaget inte tar om tagningarna eller redigerar filmerna har flera av filmerna över 25 000 visningar på Instagram. 

Utöver att Ingmar Inredning gett sig i kast med filmer i sociala medier har pandemin påverkat företagets utbud av produkter. Vanligtvis besöks butiken av många norrmän, stugägare och människor med husbil/husvagn, men när pandemin slog till och kunderna semestrade hemma förändrades efterfrågan och intresset ökade för uterum- och trädgårdsprodukter.

Nya produkter och affärsmodeller

Ingmar Inredning har även förändrat sättet kunder kan handla i butiken. Tidigt infördes möjlighet för kunder att FaceTimea med personalen för privat shopping. Kunder bokar tid och personalen hjälper till att hitta produkter som matchade deras önskemål och behov. Dessutom infördes möjlighet för kunder att hämta produkter utanför butiken och i vissa fall även hemleverans. 

Under 2020 har Marie och Ingmar Inredning deltagit i ett affärsutvecklingsprogram, Future Retail Lab, som ges av företagsinkubatorn eXpression Umeå. Programmet samlar ägardrivna företag från handeln och besöksnäringen som vill utveckla sina verksamheter. Programmet har varit bidragande att våga testa nya affärsmodeller och framför allt lära av andra företagare i liknande situationer.

Det är härligt att omges av företagare med driv och positiv syn på framtiden. I vår programomgång deltar alltifrån ölbryggerier, djuraffärer och klädbutiker och trots att våra verksamheter skiljer sig åt kan vi lära mycket av varandra, hur andra hanterar pandemin och utmana vilka höjder vi kan nå, berättar Marie. 

Butikers sociala betydelse och påverkan på människor välmående har ställts på sin spets under den här perioden

Marie Andersson, ingmar inredning

Butikers positiva påverkan på människor

I början av mitt samtal med Marie hör jag hur hon glatt hälsar hej då till en kund i butiken. Marie berättar att kunden som varit inne bor på ett boende i närheten och besöker butiken dagligen. Handeln spelar en otroligt viktig social roll för många människors välmående och enligt Marie har det blivit ännu tydligare under pandemin.

Jag levererade hemprodukter till en kund och det slutade med att vi satt i dennes trapphus och pratade om kundens mående. Jag var tvungen att ringa upp senare för att se till att hen mådde bra. Värdskapet och den sociala kontakten med kunder är ett trumfkort för oss med fysiska butiker jämfört med e-handlare.

Att Marie brinner för Ingmar Inredning råder inget tvivel om, men när hon själv berättar om sin drivkraft för företagande handlar det framför allt om att vara lyhörd och hjälpa kunder hitta vad de söker. Hon menar att många kunder i stor utsträckning vet vad de letar efter och att de är en förlängd arm i sökandet.

Nu blev det att vi startade inredningsbutik men det hade lika gärna varit bildelar om det behovet identifierats 2010 när företaget startade, skämtar Marie. Jag och min personal värdesätter gott värdskap, relationen med kunden och drivs av att tillfredsställa kundens behov.

Samarbete för levande stadskärna

Skellefteå, likt flera andra centrum, har de senaste åren upplevt utmaningar att bevara en levande stadskärna. Vi ser en transformation av handeln där flera butiker flyttar till köpcentrum eller etablerar sig online. Marie menar att det går att bevara och stärka en levande stadskärna men det bygger på att städer vågar satsa och butiker samarbeta, även om den andra butiken är en konkurrerande verksamhet. Det gäller att se den större bilden. 

Åker man till Skellefteå åker man inte bara till en butik, utan flera. Visit Skellefteås handelsnätverk har gjort ett viktigt arbete att hjälpa butiker att se den större bilden för en levande stadskärna. Att våga öppna upp och guida en kund till annan butik gynnar staden istället för att samma kund går hem och köper på nätet. 

Ingmar Inredning har utvecklat många delar i verksamheten de senaste året samtidigt som de hållit kvar kärnan, kunden i fokus.

När kunden inte kan komma till oss i samma utsträckning behöver vi utveckla sidoverksamheter så vi kan besöka kunden.
För är inte butikerna lojala mot sina kunder i de här svåra tiderna varför ska vi tro att kunderna ska vara lojala mot oss? Vi måste vara lojala mot varandra, avslutar Marie.

Senaste inläggen från framtidens hållbara besöksnäring

Till projektsidan för Framtidens hållbara besöksnäring & handel.

Nyheter

Välbesökt samtal om besöksnäringen

Nyheter

Erfarenheter och lärdomar under pandemin

Nyheter

Erfarenhetsutbyte i Norrbotten

Nyheter

Pandemin: företagsfrämjares reflektioner över möjligheter och utmaningar

signa upp för vårt nyhetsbrev