Onsdagen den 29 september, samma dag som lättnader i coronapandemins restriktioner infördes, genomfördes också ett samtal om strategisk kommunikation med representanter från besöksnäringen. Deltog gjorde Jerry Engström, Friluftsbyn, Anna Axelsson, Mat och Event/Forfoodies och Sara Gustavsson, Visit Umeå.
Paneldeltagarna beskrev att tiden under pandemin har präglats av en svårighet att utveckla och följa utstakade strategier. Arbetet utmålas snarare som agilt, kantat av tvära kast och högt tempo. Det har i sin tur ställt krav på hög transparens mot såväl kunder och gäster som medarbetare inom organisationer och företag. Ledarskap, självledarskap och väl sammanhållna arbetsgrupper har varit viktigare än någonsin för det kommunikativa arbetet, menar Jerry Engström.
Sara Gustavsson lyfte i sin tur vikten av omvärldsanalys, nätverkande och god kommunikation mellan företagen och i det egna nätverket, samt pekade på nya kommunikativa samarbeten till följd av rådande omständigheter.
I och med lättnader som införs vad gäller restriktioner för deltagartak vid allmänna sammankomster, krav på hur stora sällskap får vara på caféer och restauranger samt att rekommendationerna om att arbeta hemifrån tas bort, uttrycker Anna Axelsson stor glädje. Hon menar att de nu står mer redo än någonsin att växla upp. Samtidigt pekade panelsamtalets samtliga deltagare på att det nu krävs tid för återhämtning och reflektion.
Samtalet modererades av Annakarin Nyberg, projektledare för Framtidens hållbara besöksnäring som är en del av Tillväxtverkets satsning Kunskapsutveckling i Coronapandemin. Samtalet går att se i efter hand via eXpression Umeås Facebook.