Innovationskraften inom handel och besöksnäring har varit stor under coronapandemin och många företag har idag anpassat sina affärsmodeller efter helt nya förutsättningar. Ett exempel är Tavelsjö Gårdsmusteri som har utvecklat tillitsbutiken Tant Lydias, en obemannad gårdsbutik belägen i byn Tavelsjö i Västerbottens inland och som bygger på att ge kunderna förtroende att själva genomföra affären.
Jag får ofta frågan om tilliten fungerar. Ja! Tillitens vinst överträffar alternativet, att inte erbjuda direktförsäljning, konstaterar Marie Baudin.
När coronapandemin tog fart och restriktioner inom handel, besöks- och upplevelsenäringarna kom att hårdna, ökade bland annat behoven av att hemestra och utforska besöksmål på hemmaplan. För Tavelsjö gårdsmusteri innebar restriktionerna att försäljningen till återförsäljare minskade. Behovet av att utforska nya marknader och målgrupper var således stort samtidigt som Marie Baudin inte hade tillräckliga resurser att bemanna en butik riktad mot den nya målgruppen hemestrare.
Under sommarmånaderna har tillitsbutiken stått för en avsevärd del av Tavelsjö Gårdsmusteris omsättning. Satsningen har även möjliggjort för Marie Baudin att kunna vidareutveckla sin verksamhet. Under hösten sker bolagets första anställning.
Jag insåg att jag knappt skulle få några beställningar från återförsäljare samtidigt som jag förstod att människor skulle röra sig mer på hemmaplan och hemestra. Med en obemannad butik kan jag hålla generösa öppettider samtidigt som jag använder min egen tid till att producera mathantverk och sköta gården. Vårt koncept med självbetjäning har fungerat utmärkt och gjort det möjligt för oss att ta det viktiga steget att kunna anställa, berättar Marie Baudin.
Responsen från kunderna har varit fin och har handlat om alltifrån att kunden har uppskattat förtroendet att själva kunna genomföra affären, till själva upplevelsen av den speciella butiksmiljön. Butiken utgörs av ett äldre gårdshus inrett i tidig 1900-talsstil och besöken beskrivs som en uppskattad nostalgitripp. I köket står de ätbara produkterna uppradade i skafferiet, på diskbänken och i köksskåpen. Betalningen sköter kunden själv genom Swish.
Vi tillhandahåller idag både egna och andras mathantverk och under sommaren har vi också utökat med noga utvalda husgeråd. Vi har förstått att den gamla miljön och alla inredningsdetaljer också lockar som ett besöksmål och inte enbart som en butik i sig, säger Marie.
Affärsmodeller präglade av tillit växer idag fram på flera håll runt om i landet. Inom handeln och besöksnäringen finns likt, Marie Baudins butik Tant Lydias, små och relativt enkla och obemannade bodar som tillhandahåller det som gården producerar så som ägg, ost, kött, bröd och grönsaker. Men även inom större kedjor och i städer utvecklas idag affärsmodeller med inslag av självbetjäning som bygger på människors tillit. Det senaste exemplet är OKQ8 Västerbotten som utvecklat Sveriges första nattöppna obemannade station på Teg i Umeå. Där kan kunden kan handla dygnet runt och mellan 21 – 06 är stationen obemannad. Butiken övervakas av kameror och för att kunna besöka butiken krävs legitimering via bank-id. Konceptet lanserades under hösten 2021 och har tagits emot väl av såväl kunder som anställda.
Stefan Ahlbeck, säljchef på OKQ8 Teg menar:
Vi ser verkligen fram emot det här. Jag ser bara fördelar och är nyfiken på vad det här kan generera för vår lilla station. Reaktionerna från kunderna har varit mycket positiva och de flesta uttrycker att det här är både häftigt och väldig bra. En del vill naturligtvis diskutera tilliten, kan vi lita på kunderna? Vi är av den åsikten att vi måste tro det bästa om alla människor och skulle det försvinna ett tuggummipaket så finns det med största säkerhet med i kalkylen. Vår station är en testplattform och vi ser stor potential för vidareutveckling och att konceptet kan skapa möjligheter på orter där det idag inte finns ett utbud av nattöppna butiker.
Tavelsjö Gårdsmusteri deltar just nu som ett av sexton utvalda bolag i eXpression Umeås acceleratorprogram Future Retail Lab. Programmet syftar till att skapa tillväxt, utveckla nya affärsmodeller och former för samarbeten. Acceleratorprogrammet bidrar till att erfarenheter och kunskaper även kan delas genom projektet Framtidens hållbara besöksnäring som leds av Annakarin Nyberg och Anna Wikholm Kjellberg med basen vid eXpression Umeå. Framtidens hållbara besöksnäring syftar till att sprida och dela erfarenheter kring affärsutveckling under coronapandemin och omfattar företag och intressenter inom handel och besöksnäring. Framtidens hållbara besöksnäring är den del av Tillväxtverket satsning Kunskapsutveckling i coronpandemin och genomförs under perioden 1 februari 2021 – 31 december 2022.
eXpression Future Retail Lab är en satsning tillsammans med Svensk Handel via Stiftelsen Köpmmanförbundet, Umeå kommun och delfinansieras via EU-strukturfonder.