När coronaviruset lamslog utelivet i våras tappade Bryggverket hälften av sin försäljning. Genom att snabbt utveckla nya produkter och samarbeta med andra lyckades ändå ölkonnässörerna Patrik och Albin hålla verksamheten upprätt. Nästan ett år senare har Umeåbryggeriet hunnit med en hel del och har inga planer på att tagga ner trots pandemi – snarare tvärt om.
Året 2020 skulle bli Bryggverkets år. Allt började lysande med flytt från lilla entusiastbryggeriet i Stöcksjö, där de hållit till sedan starten 2014, till nya lokaler på över 380 kvm på Västerslätt. Men det blev inte riktigt som man hade tänkt sig.
– Det var rätt bisarrt. Vi hade just levererat en stor beställning till House of Metal och hanterade parallellt flera andra när vi hörde talas om ett virus i Asien. Vi tänkte inte så mycket mer på det. Efter en tid började man få på känn att det kunde påverka oss. Sedan i mitten-slutet av mars någon gång drog krogarna in alla beställningar. Det var helt dött, säger Patrik Hellström, som tillsammans med Albin Stenberg driver ölbryggeriet Bryggverket.
Patrik är typen som snöar in på saker, på riktigt. Under ett år läser han ledigt 10–15 faktaböcker om bygghantverk, snurrar 100 timmar podd och kollar webbinarier med olika råvaruproducenter. I de nya lokalerna på Västersätt är det därför ingen slump att det byggs ett laboratorium där nya smaker kan kalibreras till perfektion. Drivet bakom är en obotlig skaparkraft – som när allt stod på sin spets blev en av nycklarna till att bryggverket lyckades ställa och parera pandemin. Labbet? Ja, det gick minst sagt varmt.
– Att lägga sig ner och ge upp var inget alternativ, det fanns inte på kartan. Vi satte direkt igång med att hitta nya lösningar och försökte anpassa utbudet. Fokus lades på slutkonsument och dagligvaruhandel. Vi utvecklade nya produkter i form av folköl, läsk och andra alkoholfria alternativ och dessutom en del nya tjänster. Vi la mer krut på sociala medier, olika happenings, och pushade så mycket vi kunde. Vi fick ett bra genomslag, säger Patrik.
Lådcykel, ölglass och Björklöven
Albin och Patrik har en fäbless för nyskapande lösningar, en nyfikenhet som ligger i det gemensamma företagets DNA. Två kreativa idéer som sticker ut under pandemiåret är bland annat hemleverans via eget cykelbud och det mycket uppmärksammade samarbetet med Nya Konditoriet, där de framställer glass baserat på Bryggverkets öl.
– Vi tjänade ju pengar på de nya idéerna även om marginalerna var mindre men framför allt gjorde det att vi syntes. Det var roliga idéer som stack ut och gav bra PR. Det har hjälp oss, menar Patrik.
Ett samarbete man är speciellt stolt över är läsken och tonicen som togs fram tillsammans med Björklöven, designern Marc UÅ och bartendern Emil Åreng.
– Fem kronor per burk gick oavkortat till att stötta hockeylaget, vilket kändes riktigt kul. Björklövens fans är otroligt lojala, säger Patrik.
Behövligt utrymme genom permitteringsstöd och driva delägare
När tillfället uppstod att deltidspermittera sig själva och sin anställde tog de chansen. Genom det statliga stödet och drivna delägare – året innan pandemin klev nämligen Förenade Matfabrikanterna in som partner i bryggeriet vilket bidragit till ett ännu tydligare företagartänk och trygghet – fick Patrik och Albin tid och utrymme att fundera på nästa steg.
– Vi var väldigt motsträviga att ta in en delägare men så här i efterhand är det en av de bästa sakerna vi gjort. De vet vilka siffor som är viktiga, de har is i magen vid rätt tillfälle och kan navigera i bidragsdjungeln. Nu kan vi ännu mer fokusera på att brygga öl och utveckla verksamheten. Förenade Matfabrikanterna har inget riskkapitalist-tänk utan tänker ”the long game”, vilket passar oss, säger Patrik.
Utrymmet som skapades mitt i pandemin gav Patrik möjlighet att finslipa verksamheten, något som tidigare varit svårt att hinna med.
– I vanliga fall brukar skägget stå rakt bak, fullt ös, men nu har jag hunnit fixa mer i bryggeriet. Vi har mycket bättre koll på lagerhanteringen till exempel och bryggningen är betydligt mer jämn nu. Nu har vi uppdaterade checklistor och scheman, allt är superstrukturerat. Att få tid till putsande har varit riktigt bra.
Med siktet inställt på nya marknader
Idag är Bryggverket lika aktivt som vanligt. Den 1 mars släppte Bryggverket nya ”The Juice” och mer är på gång. Patrik blickar framåt.
– Ja, även ny läsk och tonic är på gång, till exempel en åkerbärstonic. Men riktigt spännande är att vi börjat titta på andra drycker inom andra områden. Hoppas att vi snart kan berätta mer om det, hintar han med ett litet skratt.
Även de nya lokalerna utvecklas.
– Om pandemin släpper, eller när den gör det, kommer vi kunna bjuda in till en ny del för både öppna provsmakningar och företagsevent. Vi planerar för två afterworks i månaden med bland annat quiz och cornhole (sandsäcksprickskytte).
Trots rådande omständigheter ser Bryggverket positivt på framtiden – med en nykter inställning.
– Vi tar det som det kommer och kommer fortsätta anpassa oss om det behövs. Sedan måste man se det för vad det är. Det är bara ett företag. Mänskligheten och folkhälsan måste gå före att vi ska kränga bärs. Men när samhället öppnar upp sig så kommer vi vara redo. Till dess matar vi på som vi gör nu, avslutar Patrik Hellström.
Bryggverket är ett av de 16 bolag som just nu deltar i acceleratorprogrammet eXpression Future Retail Lab.
Kolla in bryggverkets hemsida och instagram.