fbpx

Så håller entreprenörerna liv i affärsglöden

Så håller entreprenörerna liv i affärsglöden

Vid årsskiftet 2020 stod Moa Galin, VD för klädbutiken Bigaro redo att storsatsa på sitt nya koncept för framtidens hållbara handel. Johan Hallberg hade just precis förvärvat bolaget Eljest. Kort därefter blev Covid´19 namnet på allas läppar och kom snabbt att omdefiniera spelreglerna för såväl handel och besöksnäring som för dess kunder. Viktiga frågor handlade om att förstå förändringarna och parera dess konsekvenser. I ett livesänt samtal möttes de två entreprenörerna under onsdagen där de gavs möjlighet att reflektera över det gångna året och hur de på olika vis har hållit entreprenörsglöden vid liv.

En förutsättning för att hantera det senaste årets utmaningar har handlat om att agera proaktivt och att kontinuerligt utforska möjligheter och justera sina affärsmodeller.

Vi har hela tiden prövat nya sätt att möta kunden på och vi har utforskat nya platser för handel. Genom sociala medier har vi nått ut till nya kunder, kunnat stärka relationer till befintliga och vi har intensifierat arbetet med vårt rörliga material. Det har visat sig framgångsrikt – vi har lyckats konvertera interaktionen till försäljning. Mina planer på att satsa och utveckla verksamheten lever kvar och i väntan på att kunna göra verklighet utvecklar vi vårt värdskap, menar Moa Gahlin, vd för Bigaro.

Medan Moa Gahlin representerar mer traditionell handel, står Johan Hallberg i gränslandet mellan handel och besöksnäring med en kombinerad gårdsbutik, café och en rad olika upplevelseerbjudanden. För Eljest har året primärt inneburit en satsning mot den målgrupp som finns i närområdet och som har valt hemester före mera långväga resor. I framtiden vill han dock även stå redo att möta inresande besökare. –

Att möta inresande besökare och busslaster med turister kommer kräva en annan typ av produktion och logistik. För att klara det krävs samverkan och smart paketering där vi tillsammans kan erbjuda smidiga lösningar. För vår del handlar det bland annat om att samarbeta med researrangörer och hotell och att göra det enkelt för dem som kommer hit. Vi som företag kan sätta en gemensam vision för hur vi tillsammans kan utveckla besöksnäringen i Umeå, konstaterar Johan Hallberg, vd för Eljest.

Gemensamt för de båda bolagen att de har deltagit i eXpressions acceleratorprogram Future Retail Lab. En satsning på nya entreprenörer och ägardrivna bolag inom handeln och besöks- och upplevelsenäring med inslag av handel. I dagarna öppnar ansökan upp för bolag längs hela norrlandskusten med kranskommuner. I augusti välkomnas 16 nya bolag att påbörja sin utveckling mot nya kunskaper och förändrade affärsmodeller.

Onsdagens samtal var också ett viktigt inslag i en pågående satsningen om framtidens hållbara besöksnäring, ett projekt vid eXpression Umeå som finansieras via Tillväxtverket. Satsningen handlar primärt om att öka kunskaper för företag inom turism, besöks- och upplevelsenäringar med inslag av handel. Genom spridning och delning av erfarenheter och kunskaper ska projektet hjälpa företag och andra intressenter att stå bättre rustade i den utmanande branschomvandling som pågår och som just nu accelereras givet den pågående coronapandemin.

Samtalet modererades av Annakarin Nyberg, programansvarig eXpression Future Retail Lab och projektledare för Framtidens hållbara besöksnäring.

Här kan du i efterhand ta del av samtalet mellan entreprenörerna. 

Nytt samarbete ska stärka aktörer inom modebranschen

Guider

Förändrade affärsutvecklingsprocesser i spåren av coronapandemin

Nyheter

Möt vårens deltagare i express

Guider

Hur utmanas och utvecklas företagsfrämjare under coronapandemin?

signa upp för vårt nyhetsbrev

Mode, arkitektur eller design? Skriv in din mailadress och ange dina preferenser så får du en notis när ett nytt inlägg matchar dina intressen.