fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

Sociala medier: planering och konvertering

Sociala medier: planering och konvertering

Under coronapandemin har facebook, instagram och linkedin blivit ett än viktigare verktyg för många företag för att nå sin målgrupp och lyckas med varumärkesbyggande och försäljning. Men för vem skapar vi aktivitet och varför? Känner vi till våra målgrupper, dess demografi och geografi? Vad är vårt mål och vilket är vårt syfte med att finnas i de olika kanalerna?

I snitt och i skrivande stund besöker de flesta av oss sociala medier minst fem gånger om dagen. Vi har i genomsnitt 1,7 sekunder på oss att fånga våra följares uppmärksamhet i ett inlägg med en statisk bild, och önskvärt är att följaren interagerar genom att exempelvis, gilla, dela, kommentera eller spara. För att uppnå detta är det viktigt att vi har definierat ett tydligt budskap, ringat in vem som är mottagare av budskapet och formulerat ett mål med inlägget.

Video: delar vi en video har vi tre sekunder på oss att fånga mottagarens intresse och i den bästa av världar tittar mottagaren på 25 procent av vår video och vår benägenhet att dela vidare för spridning ökar.

Länkar: när vi delar länkar gör vi det för att mottagaren skall klicka på länken, stanna på vår webbsida och för att vårt inlägg skall konverteras till köp eller annan önskvärd handling.

Det finns några enkla grundprinciper att förhålla sig till:

Relevans – hur bra är vi på att identifiera och nå vår målgrupp och skapa innehåll som tillgodoser målgruppens behov och beteenden i sociala medier?

Engagemang och interaktion – hur många interagerar med våra inlägg?

Insats – hur mycket tid och arbete lägger vi på att använda de olika funktionerna i de sociala kanalerna?

Timing – lyckas vi nå våra följare när de är aktiva?

När det gäller relevansen är det viktigt att ni gör er hemläxa och frågar er vilka dina följare är och vad är det är som gör att de interagerar med er och ert företag och i vilka kanaler de gör det. Er insats när det gäller tid och arbete är helt upp till er att styra över, men med hjälp av planering och knep som att till exempel i förväg bestämma vilka ämnen/produkter/tjänster ni pratar om/visar upp när, i vilken kanal och av vilken anledning, kan ni på prioritera hur ni lägger er energi.

Genom att hålla koll på era följares mönster och engagemang ser ni vilka inlägg som engagerar och drivar trafiken vidare till exempelvis er webbsida och till försäljning.

Planera era inlägg, tidsinställ till tider och dagar när ni vet att era följare är engagerade. Ta även hänsyn till när ni har tid att ta hand om kommentarer och frågor som rör inlägget.

Idag finns verktyg som hjälper er att planera. Exempel på dessa är Meta Business Suite (planner) och Later. Det här är två verktyg som stödjer er att tidsinställa inlägg och hålla koll på när ni får störst interaktion och räckvidd.

Generellt gäller att ju mer aktivitet ni har på ert konto, desto bättre synlighet får ni genom de sociala mediernas algoritmer. Använd er av de olika plattformarnas hjälpmedel, filter, emojis, giffar och de olika kanalernas verktyg för att skapa rörligt material (exempelvis: stories och reels). När dessa verktyg används premieras ni av plattformarna och ni får därmed bättre synlighet i flödena. Tänk också på att ert sammantagna flöde speglar ert företags varumärke.

Tips!

Vill ni forma ett eget grafiskt uttryck och arbeta med mallar och grafik i ert flöde? Kika in på canva.com.

Senaste inläggen från framtidens hållbara besöksnäring

Till projektsidan för Framtidens hållbara besöksnäring & handel.

Nyheter

Välbesökt samtal om besöksnäringen

Nyheter

Erfarenheter och lärdomar under pandemin

Nyheter

Erfarenhetsutbyte i Norrbotten

Nyheter

Pandemin: företagsfrämjares reflektioner över möjligheter och utmaningar

signa upp för vårt nyhetsbrev