Torsdagen den 11 november deltog eXpression och acceletorprogrammet eXpression Future Retail Lab som key note speakers vid den internationella konferensen Nordic Retail and Wholesale Conference. Konferensen anordnades av Handelshögskolan vid Umeå universitet och genomfördes för sjunde gången. Ett 100-tal forskare och representanter från handelsorganisationer från norra Europa deltog vid den tre dagar långa konferensen i syfte att dela kunskaper inom området retail.
Annakarin Nyberg, programansvarig vid eXpression Future Retail Lab höll under torsdagen en presentation där affärsutvecklingsprogrammet Future Retail Lab presenterades. Med en tydlig bakgrund till varför programmet utvecklats, syfte och målsättningar för deltagande bolag, pedagogik och metodik samt innehåll, fick konferensdeltagarna ta del av programmets olika faser och resultat.
Deltog gjorde även Simon Norberg, ägare och grundare till Childrenshouse.se, tillika en av deltagarna vid den första programomgången av accleratorn Future Retail Lab (2019-2020). Simon beskrev hur programmet stärkt honom som företagare och hur han fått viktiga kunskaper och erfarenheter som hjälpt honom utveckla nya affärsmodeller och strategier. Han menar att alla verksamheter inom retail borde få en möjlighet till affärsutveckling likt den som erbjuds i det avancerade affärsutvecklingsprogrammet Future Retail Lab.
Future Retail Lab utmanade mig att flytta mina gränser som företagare och människa. Under pandemin vågade vi exempelvis utveckla, marknadsföra och sälja nya produkter i ett högre tempo än innan och utan den annars så viktiga planeringen. Det fanns helt enkelt inte tid för det, säger Simon Norberg.
Det Simon talar om är en form av explorativ affärsutveckling som bygger på att idégenerering, verifiering, utveckling och lansering av varor och tjänster sker samtidigt. Det ställer höga krav på företagen och vi ser tydligt hur de företag inom retail som arbetat på det här sättet har klarat sig bättre genom en för många svår tid, konstaterar Annakarin Nyberg.
Acceleratorprogrammet startade 2019 och genomförs just nu för tredje och sista gången med 16 heterogena bolag vid företagsinkubatorn eXpression Umeå. Programmet finansieras via Svensk Handel Stiftelsen Köpmannaförbundet, Umeå kommun samt EU-strukturfonder. Totalt har 44 företag varit en del av programmet där kunskapsspridning och affärsutveckling stått i fokus. De primära syftena har varit att skapa tillväxt, utveckla nya eller förfina befintliga affärsmodeller samt att hitta nya samverkansformer.
LÄNKAR:
Läs mer om programmet Future Retail Lab.
Besök Nordic Retail and Wholesale Conference hemsida.