fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

En kreatörs erfarenheter, utmaningar och möjligheter i spåren av pandemin

En kreatörs erfarenheter, utmaningar och möjligheter i spåren av pandemin

Vi har tagit pulsen på Sofia Rönnberg, keramiker och sann kreatör som driver keramikverkstad och butik i den lilla byn Gunsmark i Västerbottens kustland. Utbudet består förutom verkstaden och butiken, av keramikkurser för både nybörjare och den mer erfarne keramikern. Sofias verksamhet är ett givet besöksmål och keramiken finns tillgänglig för försäljning via webbshopen bysofiakarolina.se.

För Sofia har pandemin inneburit en hel del utmaningar och omställningar men den har också bidragit till nytänkande. Till exempel har nya kommunikationsstrategier utvecklats, kunskapen om sociala medier och statistik har höjts men framförallt har pandemin inneburit att Sofia har kunnat ägna mer tid åt sitt företagande. I samband med pandemin fick Sofia lämna sin deltidsanställning vid blomsterbutiken i Ånäset och det skapade i stället nya förutsättningar för henne att utveckla det egna företaget.

När vi första gången drog i handbromsen på grund av pandemin var jag tvungen att ställa in all min kursverksamhet. Jag insåg att jag behövde skruva i min affärsmodell och jag satsade då på att utveckla min socialamedieplattform. På det viset kunde jag också få skjuts på min webbutik. Idag kan jag se att det har gett resultat. Mitt mål var att dubbla omsättningen i webbutiken men i praktiken kom den att tredubblas, berättar Sofia Rönnberg.

Även om pandemin har varit utmanande för företag i regionen, har den också forcerat fram nytänkande.

Pandemin har gett mig bekräftelse på att jag faktiskt kan lösa många problem, att jag kan ställa om. Jag jobbar nog som allra bäst under press. Men, pandemin har verkligen inte varit enkel att hantera med tanke på restriktioner och den påverkan som den haft på samhället i stort, menar Sofia Rönnberg.

Inför framtiden planerar Sofia att utveckla sin verksamhet. Till exempel ska den redan idag utökade butiken kompletteras med en ny galleriyta och ett än större café. I sommar anställer Sofia dessutom personal för att kunna hålla öppet fler dagar under sommarens mest intensiva besöksveckor.

Under föregående sommar fyrdubblade jag antalet besökare – trots pandemin! Jag ser verkligen fram emot sommaren som kommer. Det känns spännande, vem vet hur många som då hittar till besöksmålet SofiaKarolina i Gunsmark? Förhoppningsvis har vi då börjat se slutet på den här pandemin, säger Sofia Rönnberg.

Sofia Rönnberg deltar med sitt bolag SofiaKarolina i den tredje och nu pågående programomgången av företagsacceleratorn eXpression Future Retail Lab.

Länkar:

bysofiakarolina.se

eXpression Future Retail Lab

Senaste inläggen från framtidens hållbara besöksnäring

Till projektsidan för Framtidens hållbara besöksnäring & handel.

Nyheter

Välbesökt samtal om besöksnäringen

Nyheter

Erfarenheter och lärdomar under pandemin

Nyheter

Erfarenhetsutbyte i Norrbotten

Nyheter

Pandemin: företagsfrämjares reflektioner över möjligheter och utmaningar

signa upp för vårt nyhetsbrev