fbpx
cropped-Artboard-1-100.jpg

H&H i Hörnefors når tusentals via sociala medier

H&H i Hörnefors når tusentals via sociala medier

Över 80 000 personer har sett den senaste digitala modevisningen som klädbutiken H&H i Hörnefors arrangerade till förmån för Umeå stadsmission – utan att ha lagt en krona på marknadsföring. När pandemin slog till var Heléne Fredriksson och Helen Bergström med team snabba på att ställa om och tack vare kreativa lösningar och starka kundrelationer fortsätter butiken att nå tusentals via facebook och instagram varje vecka. 
– Jag är mest stolt över den enorma support och respons vi fått av våra kunder, det är för dem vi gör detta, säger Helén Fredriksson. 

För 33 år sedan klev Bergström in i den lokala kiosken och frågade om inte Fredriksson skulle haka på och starta en klädbutik. Resten av planerna drogs upp i bilen på väg till en fotbollsmatch och Butiq H&H (Helen och Helén) var ett faktum.

– Vi kände inte varandra, men hon fick en känsla och nu står vi här trettio år senare och har växt från 60 till 500 kvadratmeter. Det har varit en fantastisk resa med mycket hårt jobb men vi älskar det, säger Helén Fredriksson. 

Ägarna Helén Fredriksson och Helen Bergström. Foto: H&H

Hon berättar att de i princip jobbat varje lördag sedan starten 1987. Drivkraften genom alla år har varit glädjen att skapa något eget och passionen för klädbranschen och personlig service. När samhället stängde ner i våras blev ägarna oroliga. Men sin vana trogen satte de sig inte ner och tyckte synd om sig själva utan skred till verket. Det var samma energi som funnits med sedan start som nu användes för att ställa om. 

– Det var en överlevnadsstrategi som slog till, för oss och för våra kunder. Vi stod med lager värt miljoner som inte fick brinna inne, så vi hade inte tid att funder allt för mycket, säger Helén. 

Tacklade pandemin med digitala modevisningar 

När H&H firade 30 år för några år sedan arrangerade de en bejublad modevisning i Idunteatern i Umeå. Med 600 betalande besökare slog de biljettservicegänget på Ticnet med häpnad, som inte riktigt trodde att det skulle vara möjligt. När pandemin just lamslagit stora delar av samhället fick de idén att genomföra en modevisning igen – den här gången digitalt. 

– Vi var nog bland de första i Sverige som arrangerade en digital modevisning. Jag tror faktiskt vi fick vara med att inspirera fler att testa. Vi hade aldrig gjort något liknande tidigare, inte på det sättet. Det var hemmagjort från grunden med en mobiltelefon fastklistrad på en stege, men det funkade. Genomslaget var fantastiskt och för det har vi våra kunder att tacka, säger Helén. 

H&H i Hörnefors var bland de första i Sverige att arrangera digitala modevisningar. Den senaste har setts av över 83 000 personer på Facebook.

Det slutade inte där. Trots en del buggar i systemet lyckades de genomföra ytterligare en digital modevisning under hösten och en tredje i december förra året till förmån för Umeå stadsmission. Då tog det fart ordentligt. Helén fortsätter: 

– Jag tror vi är uppe i över 83 000 visningar, 84 delningar och hundratals kommentarer på sändningen på Facebook, och vi har inte betalt en krona i marknadsföring, det har vi aldrig gjort. När man tänker på det är det helt fantastiskt. 

Fredagsfilmer och Facetime-shopping 

I den snabba omställningen att gå ifrån att främst vara en fysisk butik till att verkligen satsa och ta plats på nätet ingår även de mycket omtyckta fredagsfilmerna. Varje vecka släpper gänget i Hörnefors korta videoklipp som bland annat marknadsför nya plagg, uppdaterar om läget i butiken och informerar om vad som är på gång – inte sällan med glimten i ögat.

FaceTime-shopping är en av alla kreativa lösningar H&H utvecklat under pandemin.

– Vi får dagligen kommentarer och meddelanden från kunder som uppskattar våra videos. Det har till och med hänt flera gånger att jag blivit stoppad på stan. Det är otroligt roligt. Vi vill skapa en igenkänningsfaktor och förmedla samma känsla som kunder möts av när de träffar oss i butiken, även under pandemin. 

Det hör av sig folk från hela Sverige som sett på filmerna. De ringer, skickar meddelanden och berättar vad de vill köpa.

Helén Fredriksson, H&H

Det sker även försäljning kopplat till fredagsfilmerna. Helén förklarar: 

– Det hör av sig folk från hela Sverige som sett på filmerna. De ringer, skickar meddelanden och berättar vad de vill köpa. Det kan vara ett visst plagg som visats 3:20 in i den eller den videon. 

Förutom filmklipp på Facebook och Instagram har H&H även utvecklat tjänsten Facetime-shopping. Något som blivit mer och mer populärt. 

– Det går helt enkelt till så att en kund kontaktar oss och berättar vad de är ute efter. Vi visar dem butiken via videosamtal och gör i ordning en provhytt. Man köper ofta för cirka 2000 till 4000 kronor. Det är ett bra sätt att kunna ge personlig service på distans och vi märker att det passar våra kunder, speciellt i dessa tider, menar Helén. 

Helén är noga med att understryka att den digitala utvecklingen inte hade varit möjlig utan kompetenta medarbetare. På bygget är det Petronella Strandberg som har ett speciellt ansvar för sociala medier och hennes kunskaper och kreativa förmåga har varit ovärderlig. 

Med kundrelationer i fokus 

På frågan varför H&H lyckats så bra med att ställa om till mer digitala erbjudanden är svaret kundrelationer. Det är något Helen och Helén värdesatt under lång tid och något man aldrig tar för givet. Men ingredienserna är enligt Helén inte så krångliga. 

På H&H är kunden alltid i centrum. Under pandemin har man jobbat hårt för att se till att erbjuda bästa möjliga service – trots rådande omständigheter.

– Det ska vara trevligt att komma till oss, oavsett om det är fysiskt eller digitalt. Vi vill alltid ge energi och se till att man får personlig service på riktigt. Vi är enkla människor som älskar att umgås med folk och jag tror och hoppas att det smittar av sig. När man får höra att folk längtar efter att komma till oss så blir man oerhört stolt. Men det går verkligen åt båda håll, vi får så mycket energi och glädje av våra kunder. Det hade aldrig gått att jobba som vi gjort annars i över 30 år. 

Vi är enkla människor som älskar att umgås med folk och jag tror och hoppas att det smittar av sig.

HELÉN FREDRIKSSON, H&H

Ägarna Helén Fredriksson och Helen Bergström fortsätter att kämpa trots att coronapandemi ligger som en blöt filt över samhället. Visst finns det saker som oroar men man sätter hopp till att vaccineringen ska ta fart och att vi som samhälle ska fortsätta ta ansvar och hjälpa varandra. 

Under tiden står H&H på kungsvägen 13 i Hörnefors redo att sprida värme och glädje genom personlig service som inte lämnar någon oberörd – digitalt eller inte. Om jag får gissa: minst i 30 år till.

H&H har tidigare varit en del av det avancerade acceleratorprogrammet Future Retail Lab. Just nu är ansökan för nästa omgång öppen. Läs mer här.

Senaste inläggen från framtidens hållbara besöksnäring

Till projektsidan för Framtidens hållbara besöksnäring & handel.

Nyheter

Välbesökt samtal om besöksnäringen

Nyheter

Erfarenheter och lärdomar under pandemin

Nyheter

Erfarenhetsutbyte i Norrbotten

Nyheter

Pandemin: företagsfrämjares reflektioner över möjligheter och utmaningar

signa upp för vårt nyhetsbrev